Polis siasat kes 2 lelaki lepaskan tembakan di Sitiawan


POLIS sedang menyiasat kes dua lelaki yang dipercayai melepaskan tembakan di hadapan sebuah rumah di Sitiawan, Manjung semalam.

Ketua Polis Perak Mohd Yusri Hassan Basri berkata pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 1.07 tengah hari semalam daripada seorang lelaki mengenai kejadian di hadapan rumah rakannya, disyaki dilakukan oleh dua lelaki tidak dikenali yang menaiki motosikal.

Beliau berkata, hasil siasatan polis mendapati pemilik rumah terbabit tinggal bersama isteri dan dua anak.

“Mangsa memaklumkan isterinya terdengar bunyi letupan di luar rumah pada pagi semalam namun tidak mengendahkan perkara itu.

“Pada kira-kira jam 12.45 tengah hari, pengadu keluar dari rumah untuk mengambil barang lalu menyedari terdapat kerosakan pada cermin belakang kereta mangsa dan menjumpai kelongsong peluru di bawah kenderaan terbabit,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mohd Yusri berkata, pemeriksaan oleh bahagian forensik jabatan siasatan jenayah ibu pejabat polis kontinjen Perak mendapati terdapat kesan lubang pada cermin belakang kereta mangsa dipercayai akibat tembakan dan menemukan kelongsong peluru di bawah kenderaan selain kepala peluru di kawasan but kenderaan itu.

Beliau berkata, siasatan rakaman kamera litar tertutup mendapati terdapat dua lelaki menaiki motosikal jenis Yamaha Y15 tanpa nombor pendaftaran dan melepaskan sedas tembakan lalu terkena kenderaan mangsa.

“Suspek kemudiannya cuba melepaskan tembakan ke arah hadapan rumah namun dipercayai pistol suspek gagal berfungsi sebelum melarikan diri,” katanya.

Beliau berkata, kes berkenaan sedang disiasat di bawah Seksyen 8 Akta Senjata api (Penalti Lebih Berat) 1971 dan orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian diminta menghubungi pegawai penyiasat kanan ibu pejabat polis daerah Manjung Mohd Azalan Ab Karim di talian 019-392 7837 atau balai polis berhampiran untuk membantu siasatan. – Bernama, 1 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen