Hanya sedikit pemohon MM2H di bawah peraturan baharu, kata perunding


Khoo Gek San

Menurut perunding, ramai pemohon yang membatalkan visa selepas pelaksanaan peraturan baharu MM2H. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Jun, 2022.

SEPERTI yang diramalkan oleh ejen Program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), kriteria baharu yang ditetapkan kerajaan menyebabkan program itu kurang diminati, dengan hanya sedikit permohonan diterima setakat ini.

Dengan syarat nilai ambang pendapatan lebih tinggi yang diperlukan dan jumlah deposit tetap lebih tinggi untuk menetap di Malaysia, serta syarat-syarat lain sejak akhir tahun lepas, memberi kesan buruk kepada perunding MM2H Jepun, Ryuji Ota.

Pengarah Lifestyle Coordinator (MM2H) Sdn. Bhd berkata sejak Oktober apabila syarat baharu itu berkuat kuasa, hanya tujuh orang Jepun yang bertanya tentang program itu, tetapi tidak satu pun daripada ini diterjemahkan ke dalam aplikasi sebenar.

“Satu atau dua orang daripada mereka mengatakan akan sediakan dokumen. Namun saya tidak tahu sama ada mereka benar-benar akan memohon.

“Yang lain tidak lagi hubungi saya selepas mendengar penjelasan mengenai syarat permohonan baharu,” kata Ota kepada The Malaysian Insight.

Beliau menjalankan perundingan MM2H selama lebih 9 tahun, dan 90% pelanggannya adalah orang Jepun. Selebihnya termasuk orang Eropah dan Amerika.

“Malaysia adalah pilihan untuk rakyat Jepun sebagai rumah kedua selepas bersara, tetapi syarat baharu menghalang mereka daripada memohon.”

Syarat ini termasuk deposit tetap RM1 juta di sini dan bukti pendapatan luar negara sekurang-kurangnya RM40,000 sebulan.

“Jika MM2H dimaksudkan sebagai pelan persaraan, mengapa mereka perlu membuktikan pendapatan luar negara sebanyak RM40,000 sebulan? Sukar untuk mendapatkan bukti pendapatan sedemikian selepas bersara.”

Ota berkata walaupun sebelum peraturan baharu itu berkuat kuasa, beliau tiada pendapatan akibat pandemik Covid-19 dan terpaksa memberhentikan pekerja.

Walaupun dia masih mengambil sikap berharap, tunggu dan lihat, beliau mula tertanya-tanya bagaimana untuknya meneruskan operasi jika tiada perubahan.

Rayuan yang dibuat tahun lepas kepada Putrajaya untuk mempertimbangkan semula syarat baharu masih belum didengari.

Turut dilaporkan Persatuan Perunding MM2H (MM2HCA) berkata hanya 28 daripada 44 permohonan yang berjaya antara Oktober tahun lalu dan 8 April tahun ini.

Peraturan terdahulu hanya memerlukan pendapatan bulanan luar pesisir sebanyak RM10,000. Jumlah simpanan tetap sebelum ini ialah RM150 untuk mereka yang berumur 50 tahun ke atas, dan RM300,000 untuk mereka yang lebih muda.

Selain nilai ambang yang lebih tinggi, syarat lain ialah peserta MM2H tinggal di Malaysia sekurang-kurangnya 90 hari bagi memastikan mereka menyumbang kepada ekonomi.

Satu lagi perundingan, BOSL Planning (MM2H) Sdn Bhd, tidak menerima sebarang pertanyaan, dan hanya dua pelanggan Jepun yang memohon namun akhirnya membatalkan visa MM2H mereka.

Pemilik syarikat Raja Ummi Hairima berkata syarikatnya masih wujud, namun beliau tidak lagi aktif dalam kerja itu.

“Tiada pelanggan baharu, dan pelanggan sedia ada telah meminta saya membatalkan visa mereka.”

Di laman web Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, terdapat 426 syarikat berdaftar sebagai perunding MM2H.

Tetapi Anthony Liew, yang merupakan presiden MM2HCA, ramai daripada mereka sebenarnya dalam “hibernasi”. Beliau menganggarkan sekitar 220 masih aktif.

Mereka menerima sedikit pertanyaan dan kerja mereka adalah terutamanya untuk membantu pemohon berpotensi yang mempunyai masalah bahasa, terutamanya mereka yang tidak bertutur dalam Bahasa Malaysia.

Sebelum wabak itu, perunding akan mengendalikan sekitar 6,000 permohonan setahun, kata Liew.

“Sebelum ini saya memproses beberapa permohonan sebulan. Sekarang, ia hanya sedikit. Satu sebulan, atau tiada perundingan langsung,” kata Liew.

Maklum balas daripada ahli persatuan menunjukkan bahawa penurunan terbesar dalam minat dan pertanyaan adalah dalam kalangan warga Jepun dan Korea Selatan selepas program itu dimulakan semula dengan peraturan baharu lewat tahun lepas.

Liew menggesa Putrajaya meneliti semula peraturan itu, kerana program itu telah membawa hasil kepada negara pada masa lalu.

Peraturan baharu itu ditetapkan Kementerian Dalam Negeri, yang menterinya Hamzah Zainuddin awal tahun ini berkata sehingga 28 Februari tahun ini, Imigresen telah menerima 211 permohonan, dengan warga China paling ramai.

Beliau berkata, setakat 10 Mac lalu, sebanyak 26 permohonan telah diluluskan, satu permohonan telah ditolak dan baki 184 permohonan masih dalam proses. – 20 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen