Undang-undang dadah perlu diperbaharui, kata peguam


Elill Easwaran

PEGUAM Yusmadi Yusoff berkata, undang-undang dadah perlu diperbaharui kerana ia digubal sejak sebelum merdeka.

“Ia telah sampai ke tahap yang mana mahkamah membuat keputusan berdasarkan andaian.

“Sebagai contoh jika seseorang membawa 200g ganja, mahkamah menganggap dia seorang pengedar tetapi dia hanya boleh menjadi pengguna,” kata Yusmadi yang mewakili penyanyi Yasin Sulaiman.

Beliau juga terlibat secara aktif dalam kempen undang-undang untuk menjadikan penggunaan ganja sah untuk tujuan perubatan.

Yasin, penyanyi Mimpi Laila berusia 47 tahun yang telah didakwa di mahkamah berasingan atas pertuduhan mengusahakan tanaman ganja dan mengedar 214g dadah itu di kediamannya di Kota Damansara.

Beliau kini ditahan di Penjara Sungai Buloh, menghadapi pertuduhan mengikut Seksyen 39B dan 6B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Yasin boleh dikenakan hukuman mati atau penjara seumur hidup jika didapati bersalah.

Menurut Yusmadi, undang-undang semasa membuktikan bahawa andaian boleh dibuat untuk mendakwa seseorang yang tidak sepatutnya berlaku.

“Dengan meletakkan individu seperti Yasin, mereka tidak akan mendapat rawatan perubatan yang sepatutnya di dalam penjara.

“Ini kerana hak untuk mendapatkan rawatan kesihatan adalah hak asasi manusia,” kata Yusmadi yang merupakan bekas ahli Parlimen Balik Pulau.

Tambahnya, penjara juga perlu diperbaharui berdasarkan keadaan semasa.

“Reformasi penjara bukan sahaja membantu banduan tetapi juga penjara.

“Sebagai contoh, kapasiti dalam penjara cenderung melebihi had yang menyebabkan mereka yang sakit berada di tempat yang tidak sesuai.

“Ini (banduan) adalah rakyat Malaysia yang boleh menyumbang kepada masyarakat, jadi mereka harus dilayan dengan lebih baik dan diberi peluang kedua,” katanya.

Tahun lepas, Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar menyeru kerajaan supaya data penjara lebih mudah diakses oleh wakil rakyat dan agensi yang berurusan dengan pemulihan banduan bagi memastikan penjara diurus dengan lebih cekap.

“Data ini termasuk bilangan banduan di penjara atau pusat tahanan, jenayah mereka yang disabitkan kesalahan, dan bilangan mereka yang menjalani parol atau menjalani khidmat masyarakat.

Data penjara yang terkini diperlukan untuk mengetahui dengan tepat di mana banduan boleh ditempatkan, dan untuk memastikan kemudahan menguruskan keselamatan mereka yang berada di dalam kawasan penjara,” katanya.– 24 Mei, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen