Serba Dinamik bergerak seperti biasa, kata CEO


K. Kabilan

Pengasas dan CEO Serba Dinamik Holdings Bhd Mohd Abdul Karim Abdullah mahu kakitangan dan orang ramai serta pemegang saham untuk percaya dan yakin dengan syarikat itu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Mei, 2022.

PENGASAS dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Serba Dinamik Holdings Bhd Mohd Abdul Karim Abdullah mempunyai pesanan buat para pemegang saham, kakitangan dan orang ramai - percaya dan yakin dengan kami.

“Kami wujud untuk kekal sebagai pemain utama dalam pasaran. Peristiwa baru-baru ini perkara kecil dan tidak akan halang kami daripada melonjak ke hadapan dengan banyak projek yang telah kami rancang dan sedang dirancang.

“Kami akan bekerja keras untuk dapatkan kepercayaan anda dan membawa syarikat ini ke tahap yang lebih tinggi,” katanya kepada The Malaysian Insight dalam satu wawancara.

Beliau berkata masalah undang-undang berhubung isu auditnya dengan Suruhanjaya Sekuriti telah menggelincirkan syarikat itu sejak kebelakangan ini, namun ia sudah diselesaikan berikutan penyelesaian kompaun RM16 juta dan penarikan balik pertuduhan jenayah.

“Masalah undang-undang sudah tentu merosakkan prestasi dan reputasi baik kami.

“Ini telah mengakibatkan kontrak ditamatkan, kontrak matang tidak dilanjutkan, tawaran baharu ditahan daripada kami untuk menghalang penyertaan kami dan institusi kewangan menghentikan kemudahan kewangan Serba Dinamik.

“Akibatnya, kami kehilangan kira-kira 2,000 pekerja secara keseluruhan,” katanya.

Jumaat lepas, Karim, syarikat itu dan tiga lagi eksekutif tertinggi telah dilepas dan dibebaskan oleh empat Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur.

Disember lalu mereka dituduh mengemukakan pernyataan palsu kepada Bursa Malaysia Securities Berhad berhubung angka hasil RM6.014 bilion yang terkandung dalam laporan syarikat bagi suku dan tahun berakhir 31 Disember 2020.

Bulan lepas, Jabatan Peguam Negara (AGC) menerima surat representasi berhubung perkara itu daripada empat mereka, berikutan Suruhanjaya Sekuriti pada 13 April telah mengenakan kompaun terhadap syarikat itu dan empat eksekutif tertingginya dengan jumlah RM16 juta.

Syarikat dan pengarahnya telah membayar kompaun penuh kepada SC pada 9 Mei.

Penjelasan Peguam Negara Idrus Harun pada 13 Mei mengenai mengapa prosiding jenayah digugurkan dan dikenakan kompaun telah mengundang kritikan.

Masalah undang-undang Serba Dinamik bermula pada 2021 apabila juruauditnya KPMG pada masa itu mengeluarkan isu mengenai akaun kewangannya, mendorong SC untuk memulakan pertuduhan di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 untuk penyerahan maklumat palsu dalam penyata kewangan syarikat.

Serba Dinamik kini berada dalam status PN17 kerana juruaudit luarnya yang baru dilantik Nexia SSY PLT menyatakan penafian pendapat mengenai penyata kewangan terauditnya bagi tempoh kewangan 18 bulan berakhir 30 Jun 2021.

Bagaimanapun ia berkata sedang merangka rancangan untuk mengatur kedudukan kewangannya yang akan diserahkan kepada Bursa Securities untuk kelulusan dalam lapan bulan akan datang. – 16 Mei, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen