Langkah DBKL larang jual arak tekan peniaga, kata kumpulan perdagangan


Angie Tan

Persatuan perniagaan menyifatkan larangan penjualan arak di kedai runcit dan serbaneka menekan peniaga di premis ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 November, 2021.

KEPUTUSAN Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengharamkan penjualan arak di kedai runcit dan serbaneka serta ruang perubatan Cina menekan peniaga di premis ini, kata persatuan.

Mereka berkata peraturan baharu yang berkuat kuasa 1 November juga melanggar hak orang bukan Islam untuk membeli dan minum alkohol.

Akibatnya pemilik perniagaan kini lebih berhati-hati dalam menyimpan stok minuman keras di kedai mereka kerana bimbang tidak dapat menjual stok sedia ada.

Mereka juga merayu kepada kerajaan mempertimbangkan semula larangan itu kerana ia menyusahkan pengguna.

Presiden Gabungan Persatuan Penjaja dan Peniaga Malaysia Hong Chee Meng berkata persatuan itu sudah bertemu dengan Menteri Wilayah Persekutuan Shahidan Kassim dan pasukan perlesenan daripada DBKL dalam mesyuarat selama tiga jam untuk membincangkan peraturan baharu serta kesannya.

“Tiada keputusan dicapai pada mesyuarat itu tetapi sekurang-kurangnya mereka bersedia mendengar pendapat kami dan bercakap dengan kami berkenaan kebimbangan serta kesulitan yang dihadapi disebabkan peraturan yang dikenakan terhadap pelanggan.

“Ia adalah satu kerugian bagi negara kerana Kuala Lumpur adalah lokasi pelancongan. Membenarkan minuman keras dijual di kedai runcit, kedai serbaneka dan dewan perubatan Cina menjadikannya mudah diakses oleh pelancong,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Walaupun Hong mengalu-alukan peraturan yang lebih ketat beliau berharap DBKL akan terus mengeluarkan lesen penjualan minuman keras.

Hong berkata tiada sebarang keputusan lagi dibuat hasil daripada mesyuarat persatuan dengan menteri dan DBKL.

“Saya masih menunggu tarikh ditetapkan untuk mesyuarat lain,” katanya.

Di bawah peraturan baharu DBKL, bir masih boleh dijual di kedai-kedai ini dari jam 7 pagi hingga 9 malam.

Pemilik perniagaan mesti menyediakan ruang pameran dan kawasan jualan yang berasingan untuk bir. Kawasan ini mesti dikunci atau dihalang selepas waktu jualan yang dibenarkan.

Bagi dewan perubatan Cina, penjualan minuman keras campuran atau tulen untuk tujuan perubatan mesti mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan.

Peraturan baharu menyatakan alkohol masih boleh dijual di restoran, pub, bar, hotel, kompleks komersial, gudang, pasar raya dan pasar raya besar.

Malah gudang yang menyimpan, menjual dan membekalkan bir untuk acara mesti mempunyai lesen untuk menjual minuman keras.

Pub, bar, lounge dan restoran dengan lesen untuk menjual alkohol hanya akan dibenarkan untuk menyajikan minuman keras antara jam 10 pagi dan tengah malam.

Permohonan lanjutan masa boleh dibuat tetapi sehingga jam 2 pagi sahaja.

Susulan keputusan DBKL, Timbalan Pengerusi Majlis Penasihat Perbadanan Labuan Hamir Zahari menggesa peraturan yang sama dilaksanakan di sana.

Katanya langkah itu boleh membantu mengurangkan kadar kemalangan yang meningkat akibat pemanduan dalam keadaan mabuk, gejala sosial dan ketagihan alkohl dalam kalangan belia.

Begitu juga Ketua Pemuda PAS Negeri Sembilan Mahfuz Roslan turut menggesa negeri itu mencontohi keputusan DBKL.

Gesaan oleh ahli-ahli parti Islam yang juga dalam kerajaan membuat mereka dalam pernigaan itu bimbang peraturan yang sama akan diperkenalkan di negeri mereka.

Presiden Persatuan Kedai Runcit Perak Chuah Seong Kok berkata peniaga kini mengehadkan jumlah alkohol yang mereka simpan kerana bimbang keputusan itu akan dikenakan di negeri itu.

“Peniaga lebih berhati-hati dan mengelak dari menyimpan alkohol kerana bimbang mereka tidak dibenarkan menjual dan itu akan menyebabkan kerugian,” katanya.

Beliau berkata keputusan DBKL itu menekan peniaga yang sudah terjejas teruk akibat wabak Covid-19.

“Kebanyakan kedai runcit dan kedai serbaneka menjual minuman keras. Untuk dewan perubatan Cina, apabila menyebut hampir hadiah Tahun Baharu Cina, minum keras sentiasa diletakkan di dalamnya. Apa yang akan kita lakukan mengenai perkara itu,” soalnya.

Chuah berkata larangan itu bukanlah keputusan terbaik dan mungkin sebenarnya tidak produktif dan membawa kepada kemasukan alkohol palsu dalam pasaran.

Beliau berkata keputusan DBKL itu juga merupakan satu pencabulan hak orang bukan Islam.

Presiden Persatuan Perubatan/Pengedar Dadah Wilayah Persekutuan dan Selangor Loh Kim Foong berkata dasar baharu itu hanya akan membawa kepada situasi panik.

“Penjualan minuman keras termasuk wain, spirit dan soju menyumbang sehingga 30% daripada perniagaan kami. Larangan ini memberi banyak tekanan kepada perniagaan,” katanya.

Keadaan pasaran yang lemah, wabak dan larangan ini hanya akan memburukkan lagi keadaan peniaga dan membawa kepada lebih banyak alkohol palsu yang berada di pasaran, tambahnya.

“Kami sentiasa mematuhi undang-undang dan memohon lesen. Kami tidak melakukan sebarang kesilapan dari segi pematuhan namun larangan ini dikenakan ke atas kami,” katanya.

Kebimbangan yang lebih besar terhadap penguatkuasaan undang-undang adalah keracunan metanol daripada pengambilan minuman keras yang tidak boleh didapati, kata persatuan itu.

Bulan lalu, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kementerian merekodkan 33 kematian keracunan metanol antara 9 dan 30 September akibat pengambilan alkohol buatan sendiri. – 11 November, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen