Felda tawar saham FGV RM1.30 sesaham


Tawaran itu akan memberi peluang kepada Felda untuk meningkatkan lagi pegangan sahamnya dalam FGV. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 Januari, 2021.

LEMBAGA Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) telah mengeluarkan dokumen tawaran berhubung dengan tawaran pengambilalihan mandatori tanpa syarat untuk semua baki saham biasa di FGV Holdings Bhd yang tidak dimilikinya kecuali saham perbendaharaan.

Dalam kenyataan Bursa Malaysia hari ini, Felda berkata tawaran tunai sebanyak RM1.30 sesaham akan terbuka sehingga jam 5 petang pada 2 Februari 2021 kecuali tempohnya dilanjutkan atau disemak semula dengan pengumuman akan dibuat oleh Maybank Investment Bank Bhd (Maybank IB), dua hari sebelum tarikh tutup.

Maybank IB adalah penasihat utama Felda untuk dokumen tawaran tersebut.

Felda berkata pekeliling nasihat bebas akan dikeluarkan selewat-lewatnya pada 22 Januari, 2021.

“Felda tidak berhasrat untuk mengekalkan status penyenaraian FGV di Pasaran Utama Bursa Securities,” katanya.

Tawaran itu akan memberi peluang kepada Felda untuk meningkatkan lagi pegangan sahamnya dalam FGV dan mengukuhkan penggabungan dalam FGV, katanya.

“Justeru, ia akan menempatkan Felda dalam kedudukan yang lebih baik untuk menyelaraskan strategi dan hala tuju perniagaan FGV di masa depan terutama sektor perladangannya untuk merealisasikan sepenuhnya manfaat yang diharapkan daripada pelaksanaannya,” katanya.

Selepas tawaran itu berakhir, Felda berkata pihaknya berhasrat untuk meneruskan perniagaan FGV yang sedia ada di ladang kelapa sawit berkaitan dengan aktiviti hiliran termasuk penapisan gula, pembuatan dan logistik.

Ia juga tidak mempunyai rancangan untuk mencairkan mana-mana syarikat dalam kumpulan FGV.

Pada 8 Disember, Felda yang memiliki 21.24 peratus kepentingan dalam FGV, meningkatkan kepentingannya dalam syarikat itu kepada 35.12 peratus dan mencadangkan untuk mengambil alih saham persendirian saham FGV pada harga RM1.30 sesaham.

Felda telah memperoleh perjanjian pembelian saham bersyarat dengan Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) untuk membeli 222.48 juta saham FGV yang mewakili 6.1 peratus dengan harga RM289.2 juta atau RM1.30 sesaham.

Sementara itu, Maybank IB berkata Felda juga telah memeterai perjanjian pembelian saham dengan Urusharta Jamaah Sdn Bhd untuk membeli 283.71 juta saham FGV yang mewakili 7.78 peratus kepentingan ekuiti dalam FGV dengan harga RM368.8 juta atau RM1.30 sesaham.

Selepas menamatkan pengambilalihan yang dicadangkan itu, Felda bersama dengan mereka yang terlibat akan secara kolektif memegang lebih daripada 50 peratus saham FGV. – Bernama, 12 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen