Hanya beberapa puluh hadir ke ceramah MCA


Gan Pei Ling

Tan Chee Teong bersama beberapa pengunjung pasar malam yang ditemuinya semasa kempen PRK Balakong di Taman Tun Perak malam tadi. – Gambar Facebook, 22 Ogos, 2018.

UNTUK kali pertama sejak sekian lama, MCA mendekati pengundi melalui perhimpunan dan ceramah terbuka menjelang pilihan raya kecil (PRK) Balakong.

Parti itu mengelak penglibatan secara terbuka untuk meraih undi selama bertahun-tahun, secara umumnya lebih gemarkan kempen gaya Barisan Nasional (BN) dari pintu masuk ke pintu.

Calonnya, Tan Chee Teong, dan sokongan penceramah MCA menyampaikan ceramah pendek dari belakang trak, yang digelar “trak perang” oleh penyokong setia parti, di Cheras malam tadi.

Ia adalah ceramah kedua parti etnik Cina itu selepas usaha pertamanya pada Ahad lepas.

Bagaimanapun, jumlah mereka yang hadir malam tadi agak menyedihkan dan hanya menarik beberapa puluh penduduk tempatan dari pasar malam di Taman Tun Perak untuk mendengar ucapan yang disampaikan dalam bahasa Melayu.

Penganjur menyifatkan jumlah pemilih yang rendah itu disebabkan malam Hari Raya Aidiladha.

Ceramah DAP di kejiranan kira-kira lima minit perjalanan jauhnya pada Sabtu menarik lebih 100 orang.

DAP mengadakan ceramah malam untuk tempoh kempen 21 hari.

Sama seperti Umno pada PRK Sungai Kandis, kebanyakan penceramah MCA mengkritik kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang baru kerana gagal memenuhi beberapa janji pilihan raya selama 100 hari.

“Manifesto sangat penting. Janji pilihan raya mesti dipenuhi. Kita tidak dapat mengambil mudah janji ahli politik,” kata Timbalan Ketua MCA Bangi dan Adun Balakong, Hoh Hee Lee.

Penceramah lain yang mengecam PH membuat kesilapan fakta dalam ceramah mereka.

Seorang penceramah dari Sekolah Pengajian Politik MCA, Saw Yee Fung, silap dengan menuduh PH menjanjikan harga petrol lebih rendah kepada RM1.50, dengan mengatakan hanya empat orang suri rumah dapat mendaftar skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baru dilancarkan oleh PH walaupun ratusan sudahpun mendaftar.

Beliau juga mengecam PH kerana gagal melupuskan hutang Felda dan menamatkan tol.

Penceramah lain dari Sekolah Pengajian Politik MCA, Chang Tong Woh, bercakap mengenai rekod  calon PH Wong Siew Ki sebagai ahli Majlis Perbandaran Subang Jaya.

“Beliau adalah seorang ahli majlis Serdang sejak 2016. Saya hampir pengsan melihat manifesto beliau. Beliau kata mahu menyelesaikan kesesakan lalu lintas Balakong, tetapi laluan sehala di Serdang belum selesai. Jangan percayakannya.

“Beliau hanya duduk di pejabatnya (sebagai ahli majlis). Apa yang dilakukannya? Tiada apa-apa. Aduan jalan berlubang tidak diselesaikan. Masih ada banyak jalan berlubang di Taman Universiti Indah. Kini beliau mahu berkhidmat untuk penduduk Balakong.

“Masih terdapat banyak masalah pengumpulan bahan buangan di Seri Kembangan,” kata Chang.

Penolong Setiausaha DAP Selangor dan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming memuji Wong pada Sabtu kerana menubuhkan taman komuniti di Taman Universiti Indah yang mencantikkan tempat itu.

“Penduduk akan melihat kawasan yang beliau jaga menjadi lebih baik dalam masa tiga hingga enam bulan. Beliau juga terlibat dalam taman komuniti. Balakong mempunyai banyak tempat yang boleh dibuat taman komuniti dan ideanya,” kata Ong. – 22 Ogos, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen