Wakil rakyat Sarawak bidas TalentCorp gagal tunai janji


Desmond Davidson

Adun Sarawak Ding Kuong Hiing menuduh TalentCorp gagal menunaikan janji yang diiklankan untuk memberikan status PR kepada pasangan asing dan anak warganegara asing yang kembali berkhidmat untuk negara. – Gambar Facebook, 23 November, 2023.

SEORANG wakil rakyat Sarawak mendakwa TalentCorp gagal menunaikan janji kepada seorang pakar perubatan tempatan atas untuk memberikan status pemastautin tetap (PR) kepada isterinya yang merupakan warga asing dan anak kelahiran asing jika beliau mendaftar untuk program kepulangan pakar.

Ding Kuong Hiing memberitahu DUN pakar itu telah kembali dan berkhidmat dalam sektor kerajaan dan swasta tetapi selepas lebih 15 tahun, isterinya masih dinafikan status PR.

Ding berkata wanita berkenaan hanya diberikan pas tahunan kerana dia menggesa kerajaan negeri mempunyai 100% autonomi ke atas imigresen.

“Adalah dinyatakan jelas salah satu faedah di bawah program itu ialah: “pasangan dan anak warga asing akan layak mendapat status PR, tertakluk kepada kelulusan dan mengikut budi bicara Jabatan Imigresen Malaysia.”

Sambil menyifatkan kes itu sebagai “kes tipikal ketidakadilan yang teruk”, Ding memberitahu sidang dewan kerajaan negeri telah meluluskan permohonannya untuk status PR, tetapi Kementerian Dalam Negeri menolak permohonan itu tanpa menyatakan sebarang alasan penolakannya.

Menurutnya wanita itu diminta membuat permohonan sekali lagi, termasuk mendapatkan kelulusan daripada kerajaan Sarawak.

Ding juga menyamakan kes ini dengan kebanyakan kanak-kanak Sarawak yang sedang menunggu keputusan Kementerian Dalam Negeri untuk keputusan permohonan kewarganegaraan mereka.

“Selalunya mereka terpaksa menunggu selama bertahun-tahun untuk jawapan daripada kementerian,” katanya sambil menyeru kerajaan negeri untuk “mencari cara yang lebih sesuai untuk menangani isu-isu ini”.

“Sudah tentu, autonomi penuh imigresen akan menjadi cara yang paling sesuai untuk melakukannya,” tambahnya.– 23 November, 2023.
          


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen