Kebenaran di sebalik konflik Israel Palestin


INI adalah pernyataan komprehensif “A hingga Z” tentang konflik Israel Palestin termasuk punca sebenar dan cara ke hadapan untuk menyelesaikan konflik ini.

Pendekatan kita dan mengapa kita perlu prihatin tentang konflik ini

Keseluruhan tujuan pendidikan adalah untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan tetapi sebelum kita boleh melakukannya, kita mesti terlebih dahulu mengenali dan melihat “gambaran besar” berkaitan masalah konflik yang sedang berlaku sekarang.

Kita kemudiannya perlu mengenal pasti punca masalah dan bukannya sengaja dengan mudah mencari “kambing hitam” perkauman yang sesuai seperti yang dilakukan oleh Hitler sebelum Perang Dunia 2 dengan menyalahkan orang Yahudi yang tidak bersalah berkaitan masalah kemerosotan ekonomi di Jerman.
 
Falsafah kumpulan kami adalah “Keamanan Mampan” yang berpanjangan di mana-mana rantau di dunia yang hanya boleh dicapai jika terdapat keadilan, kesaksamaan dan penghormatan penuh terhadap kepelbagaian budaya (agama) atau etnik semua manusia.        

Mengapakah seluruh dunia perlu diganggu dengan konflik yang berlaku begitu jauh? Ia adalah kerana implikasi globalnya yang serius.

Rakyat Palestin (bukan semuanya Muslim, tetapi sah dengan ramai Kristian juga) semuanya adalah sebahagian daripada Kemanusiaan.

Jika konflik ini tidak diselesaikan dengan betul, ia boleh melibatkan serta mengundang beberapa pemain berkuasa besar yang boleh mencetus serta membawa kepada Perang Dunia 3 nuklear yang akan mengakibatkan berakhirnya Kemanusiaan seperti yang kita ketahui.

Setiap daripada kita boleh memainkan peranan yang bermakna untuk mengelakkan malapetaka seperti itu berlaku seperti menyebarkan kebenaran di sekeliling, meningkatkan kesedaran orang ramai dan mengambil bahagian dalam perhimpunan aman untuk memberi tekanan awam kepada pemimpin yang berkenaan supaya melakukan perkara yang betul.

Apa masalahnya?

Sidang Kemuncak Islam Arab (Liga Arab & Pertubuhan Kerjasama Islam) pada 11 November sebulat suara menolak justifikasi Israel untuk “mempertahankan diri” pada perang semasa ke atas Gaza.

Ia mengutuk “pencerobohan Israel di Semenanjung Gaza, melakukan jenayah perang dan pembunuhan beramai-ramai secara biadab, kejam dan tidak berperikemanusiaan oleh kerajaan pendudukan (Israel)”.

Ia seterusnya menyeru untuk menamatkan pengepungan ke atas Gaza, membenarkan bantuan kemanusiaan dan menghentikan eksport senjata ke Israel.

Sidang kemuncak itu juga menuntut Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) menyiasat “jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan yang Israel lakukan” dan Majlis Keselamatan PBB menerima pakai “ketetapan yang tegas dan mengikat” untuk menghentikan pencerobohan Israel di Gaza.

Persoalannya, bagaimana pembunuhan beramai-ramai yang dirancang ke atas bayi, kanak-kanak dan wanita boleh dianggap oleh Israel sebagai “Pertahanan Diri”.

Ia seperti cuba mewajarkan pembunuhan beramai-ramai Hitler ke atas 6 juta orang Yahudi berdasarkan “Pertahanan Diri” kerana beberapa orang Yahudi melakukan penentangan senjata terhadap negara Nazi.

Bekas presiden AS Barack Obama berkata secara terbuka pada 7 November penderitaan teruk orang awam di Gaza dalam keadaan semasa kini adalah “TIDAK TERTANGGUNG” dan ia mesti dihentikan.

Beliau juga berkata bahawa semua orang yang terlibat serta bersubahat dalam perkara ini (jenayah terhadap Kemanusiaan) perlu melihat dari sudut keseluruhan konflik ini dalam bentuk gambaran yang lebih besar.

Presiden Perancis Emmanuel Macron menyeru Israel pada 11 November untuk menghentikan pembunuhan bayi dan wanita di Gaza.

Timbalan Perdana Menteri Belgium Petra De Sutter pada 9 November malah menggesa agar sekatan terhadap Israel perlu diambil atas jenayah perang dan pengeboman tidak berperikemanusiaan di Gaza.

Terdapat sejumlah 800,000 penyokong pro-Palestin berarak melalui London pada 11 November menyeru Israel menghentikan pembunuhan beramai-ramai orang awam yang tidak bersalah di Gaza.

Puluhan hingga ratusan ribu orang telah berarak melalui Brussel, bandar-bandar lain di Eropah dan di seluruh dunia yang media utama Barat sama ada tidak melaporkan langsung atau pura-pura tidak mengapa.

Pemilik & pengurusan atasan media utama Barat mempunyai pautan langsung dan tidak langsung dengan negara Israel. Atas dasar ini, maka sebab itu mereka amat tidak jujur dan berat sebelah dalam melaporkan isu ini.

Nampaknya sebahagian besar rakyat dunia bertamadun, termasuk ramai Yahudi progresif, berdiri untuk perjuangan Palestin dan menentang kekejaman, jenayah perang dan ketidakadilan lain yang dilakukan oleh kerajaan Israel.

Miko Peled yang berasal dari keluarga Zionis terkemuka di Israel adalah seorang pengarang Amerika Israel yang terkenal.

Seorang eksponen seni mempertahankan diri, beliau juga bekas Beret Merah yang cemerlang dalam Pasukan Khas Israel.

Ayahnya Mattityahu Peled berjuang untuk Israel dalam Perang Arab-Israel 1948 dan berkhidmat sebagai jeneral tertinggi dalam Perang Enam Hari 1967.

Datuk Miko, Avraham Katsnelson menandatangani Deklarasi Kemerdekaan Israel pada Mei, 1948.

Anda tidak akan menemui “orang dalam” yang lebih tinggi daripada pertubuhan Israel yang bersuara berdasarkan hati nurani & integriti menyokong perjuangan Palestin dan menentang kekejaman dan kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan Israel.

Miko Peled berdasarkan fakta yang diperolehinya dan banyak jenayah perang yang dilakukan oleh Israel berucap secara terbuka di Seattle pada 2012 bahawa Pasukan Pertahanan Israel (IDF) ialah “organisasi pengganas yang terlatih, berkelengkapan terbaik dan diberi makan terbaik di dunia. Keseluruhan tujuan mereka adalah keganasan”.

Nama yang betul untuk IDF mestilah “ITF” atau “Pasukan Pengganas Israel”.

Kita patut memanggil sebatang putar sebagai putar! Tindakan ganas Hamas adalah permainan kanak-kanak berbanding ITF.

Sebarang tindakan keganasan terhadap orang awam yang tidak bersalah oleh mana-mana pihak harus dikutuk.

Pembunuhan beramai-ramai yang direncanakan pada masa ini terhadap orang yang tidak bersalah termasuk bayi, kanak-kanak dan wanita di Gaza (dan sedikit sebanyak di West Bank juga) oleh kerajaan Israel adalah lanjutan daripada 75 tahun pendudukan, penindasan dan represi terhadap rakyat Palestin, malah SELEPAS rakyat Palestin telah diusir dengan ganas dari tanah air mereka yang telah mereka tinggal selama beribu-ribu tahun dan dipaksa masuk ke dalam penjara terbuka dan kem pelarian di Gaza dan West Bank.

Konflik Israel Palestin BUKAN konflik agama antara Islam dan Yahudi yang bersekutu dengan Kristian tetapi nampaknya dipromosikan begitu oleh mereka yang mempunyai agenda tersembunyi untuk mendapat keuntungan daripadanya

Media Barat terus merujuk konflik itu sebagai “Perang Hamas Israel”, membayangkan bahawa konflik itu baru sahaja bermula pada 7 Oktober dan Hamas yang memulakannya. Ia tidak boleh jauh dari kebenaran.

Peristiwa 7 Oktober

Pada 7 Oktober militan Hamas melancarkan serangan terhadap Israel yang tidak pernah berlaku sebelum ini menggunakan peluncur tangan dan trak pikap di seluruh Gaza untuk menceroboh tembok sempadan yang diperkuatkan (dengan peralatan pengawasan berteknologi tinggi), yang beberapa penganalisis tentera bebas dan bekas tentera Israel telah mengesyaki bahawa ia mestilah “kerja dalaman”, direkayasa oleh pemimpin politik semasa Israel dengan agenda tersembunyi.

Peristiwa 7 Oktober yang diterangkan dengan tidak memuaskan dan tidak dapat difahami nampaknya merupakan alasan yang diperlukan oleh ITF untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai bagi menghabisi rakyat Palestin, sama seperti yang dilakukan oleh Hitler (“Penyelesaian Akhir”) terhadap 6 juta orang Yahudi yang tidak bersalah dan memperlakukan mereka seperti manusia bawahan semasa Perang Dunia Kedua.

Nampaknya pemimpin Israel sekarang sedang melayan rakyat Palestin yang tidak bersalah sebagai manusia bawahan dan merancang “Penyelesaian Akhir” untuk mereka.

Terdapat juga banyak laporan orang dalam yang memberikan bukti ramai orang awam Israel dibunuh dengan sengaja oleh ITF pada 7 Oktober supaya mereka boleh menyebarkan pembohongan mengenai kekejaman yang dilakukan dan kemudian dengan mudah menyalahkan Hamas atasnya.

Memang benar Hamas membawa lebih 200 tebusan bersama mereka tetapi ia bertujuan untuk menukar beribu-ribu tebusan awam Palestin yang sedang ditahan Israel dalam tahanan.

Oleh kerana PBB, kebanyakan pemimpin dunia bertamadun Barat, Timur Tengah, Asia dan lain-lain dunia bertamadun secara terbuka menyatakan bahawa walaupun mereka mengutuk serangan Hamas ke atas orang awam, tindak balas oleh Israel adalah SANGAT-SANGAT TIDAK SEPADAN DAN KETERLALUAN menunjukkan bahawa kejadian 7 Oktober hanya digunakan sebagai alasan yang sesuai untuk menghapuskan rakyat Palestin yang tidak bersalah, termasuk bayi, kanak-kanak dan wanita, yang tiada kaitan dengan peristiwa 7 Oktober.

Tentang Hamas

Kita juga perlu memahami konteks keganasan dan militansi yang dilakukan oleh Hamas berbanding kumpulan pengganas sebenar seperti Al Qaeda dan ISIS.

Hamas adalah sebuah organisasi politik & ketenteraan (dipilih pada 2006 oleh penduduk Palestin) yang mengawal Gaza sejak 2007.

Ia lebih merupakan Pasukan Penentang terhadap pasukan pendudukan Israel. Hamas diwujudkan pada tahun 1987 dengan bantuan pemimpin politik semasa Israel untuk “memecahkan & memerintah” penduduk Palestin menentang PLO yang lebih sekular & sederhana (Pertubuhan Pembebasan Palestin).

Mereka melakukan kekejaman dan tindakan keganasan terhadap pasukan pendudukan Israel dan rakyat mereka.

Nelson Mandela dan ANC pernah dianggap sebagai pengganas kerana penentangan senjata mereka terhadap Apartheid di bekas Afrika Selatan.

Militansi Hamas sering dijadikan alasan oleh ITF untuk membunuh rakyat Palestin yang tidak bersalah. Seolah-olah Hamas (atau bahagian penyangaknya) bekerja seiring dengan ITF untuk memusnahkan harapan rakyat Palestin untuk tanah air dan keadilan.

Apabila Poland, Perancis dan Itali misalnya diduduki oleh Nazi fasis semasa Perang Dunia 2, pasukan penentang (dipanggil partisan) di negara-negara ini sangat kejam dalam memperlakukan Nazi Jerman yang menduduki.

Bolehkah kita benar-benar menyalahkan mereka atas kekejaman sedemikian terhadap pasukan pendudukan Jerman yang kejam? – 21 November, 2023.

* Mantan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad, Presiden Patriot Brig Jeneral Mohd Arshad Raji (B), Bekas Duta & Bekas Hakim Noor Farida Ariffin, Rtd Commissioner of Police Shabudin Abdul Wahab dan Penganalisis Korporat, Politik & Geopolitik KK Tan.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen