Kenaikan SST 8% tidak akan bebankan orang ramai, kata pakar


Alfian Z.M. Tahir

Pakar ekonomi berkata kenaikan SST tidak akan memberi kesan kepada pengguna kerana ia tidak akan dikenakan ke atas makanan, minuman dan telekomunikasi yang dianggap sebagai barangan penting. – Gambar fail The Malaysian Insight, 18 Oktober, 2023.

KEPUTUSAN Putrajaya menaikkan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kepada 8% berbanding 6% sebelum ini tidak akan memberi kesan kepada pengguna, kata pakar ekonomi dan kumpulan pengguna.

Mereka berkata ini kerana cukai itu tidak akan dikenakan ke atas makanan, minuman dan telekomunikasi yang dianggap sebagai barangan penting bagi kebanyakan orang.

Dalam ucapan Belanjawan 2024 pada Jumaat, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan akan memperluaskan skop perkhidmatan bercukai termasuk perkhidmatan logistik, pembrokeran, pengunderaitan dan karaoke.

Cukai Barang Bernilai Tinggi dinaikkan daripada 5% kepada 10% ke atas barangan bernilai tinggi tertentu seperti barang kemas dan jam tangan.

Prof Dr Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak menjangkakan perkhidmatan pengangkutan dan penghantaran akan terjejas oleh kenaikan itu.

Bagaimanapun, beliau berkata kesannya tidaklah seteruk itu kepada pengguna.

“Sebagai contoh perkhidmatan penghantaran makanan, perkhidmatan penghantaran tidak dikecualikan daripada cukai, hanya makanan dan minuman. Akan ada kenaikan harga dari segi perkhidmatan pengangkutan.

“Tetapi kesannya tidak begitu besar. Cukai ini bukan sumber pendapatan utama kerajaan, ia hanya sekitar RM1 bilion daripada cukai itu,” kata ahli akademik itu.

Ditanya sama ada harga barangan akan meningkat, Barjoyai percaya ia tidak dapat dielakkan.

“Ada beberapa peniaga yang sudah memberi amaran harga mungkin naik. Mereka dalam sektor pengangkutan mungkin menaikkan kadar juga,” katanya.

Dr Ahmed Razman Abdul Latif dari Putra Business School berkata impaknya adalah minimum.

“Kami masih menunggu senarai barangan atau perkhidmatan yang akan dikenakan cukai di bawah kadar baharu 8% yang tidak dikenakan pada keperluan harian kita.”

Razman berkata ia akan memberi kesan kepada pengguna hanya jika ia termasuk keperluan harian.

“Saya rasa kita akan melihat kenaikan harga apabila menghantar kereta ke pusat servis atau apabila memutuskan untuk mengubah suai rumah kita.

“Tetapi itu bukan sesuatu yang kita lakukan setiap hari. Kesannya ada kepada kita tetapi ia minimum. Melainkan anda menghantar kereta ke pusat servis setiap hari,” katanya. – 18 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen