Tiada kenaikan mendadak apabila harga ayam, telur diapungkan, kata penternak


Angie Tan

PENTERNAK memberi jaminan tidak akan menaikkan harga ayam dan telur secara mendadak apabila harga dua barangan itu diapungkan.

Mereka menjawab pengumuman Perdana Menteri Anwar Ibrahim semalam yang harga rendah ayam dan telur mendorong kerajaan menarik balik kawalan harga bagi dua bahan makanan itu bagi memastikan bekalan mencukupi.

Beliau berkata harga ayam dan telur pada masa ini adalah di bawah kadar siling. Subsidi untuk kedua-dua barangan itu dilaksanakan sejak tahun lepas.

Penasihat Persekutuan Persatuan Peladang Ternakan Malaysia Jeffrey Ng berkata semua penternak bersetuju tetapi mereka juga mempunyai kebimbangan sendiri.

“Kami menyokong keputusan kerajaan kali ini kerana apabila mereka melaksanakan kawalan harga, harga kedua-dua barangan itu berada di bawah kos yang menyebabkan industri dalam keadaan bingung,” kata Ng.

“Ya, kerajaan memberikan subsidi tetapi saluran subsidi ini adalah perlahan. Terlalu perlahan.”

Walaupun teruja dengan berita itu, Ng berkata mereka juga agak bimbang dengan tindak balas pengguna terhadap realiti baharu itu.

Beliau berkata kerana kawalan harga dilaksanakan sejak sekian lama, pengguna mula percaya apa yang mereka bayar adalah “harga yang betul”.

Beliau berkata memandangkan pengguna terkejut, beliau memberi amaran kepada ahlinya supaya bersiap sedia menghadapi sebarang tindak balas yang mungkin berlaku, seperti permintaan menurun.

“Kami benar-benar bimbang permintaan mungkin menurun. Jadi walaupun kami mungkin gembira dengan langkah kerajaan, kami juga mungkin menghadapi kerugian.”

Ng berkata dalam senario sebegitu, beliau percaya peningkatan dalam dua item itu tidak akan mendadak serta-merta apabila ia diapung.

“Kami tidak mahu mencipta sesuatu yang juga tidak produktif

“Kami berharap dapat mencari keseimbangan yang baik di mana pengeluar tidak mengalami kerugian, dan pengguna tidak dibebani dengan produk pertanian yang mahal,” tambah Ng.

Sementara itu Presiden Persekutuan Persatuan Peniaga-peniaga Barang-barang Runcit Malaysia Hong Chee Meng, bagaimanapun, bimbang pengguna akan mendapati kedua-dua barangan itu “lebih mahal” apabila harganya diapungkan.

“Saya harap pengeluar tidak menaikkan harga secara mendadak untuk keuntungan yang terlalu tinggi. Perdebatan sama ada harga ayam dan telur perlu diapungkan sudah lama berlaku.

“Perdana Menteri Anwar kini akhirnya mencadangkan penyelesaian. Saya benar-benar berharap ia akan menangani kekurangan ayam dan telur yang kerap berlaku di negara ini, terutamanya apabila telur merupakan barangan harian yang penting bagi kebanyakan orang, dan banyak industri bergantung kepada telur.”

Hong berkata keseimbangan harga boleh dicapai untuk memberi manfaat kepada pengeluar dan pengguna.

“Ada pepatah popular. Seseorang akan melakukan perniagaan yang menguntungkan, tetapi tidak ada yang akan melakukan perniagaan yang rugi.”

Beliau berkata memandangkan adalah tidak munasabah untuk perniagaan terus mengalami kerugian, semua pihak - pengeluar, pengguna dan kerajaan - harus bekerjasama untuk menyelesaikan masalah itu.

Anwar memberitahu Parlimen semalam apabila harga lebih rendah daripada kadar siling, seperti sekarang, dan harga ayam dan telur di Thailand lebih rendah daripada di Malaysia, inilah masanya untuk harga diapungkan.

Ahli Parlimen Tambun itu menggesa orang ramai supaya tidak bimbang tentang stok, kerana beliau memastikan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan mempunyai stok yang mencukupi, sekiranya berlaku kekurangan bekalan.

“Jika benar ada kekurangan, maka kita akan ambil daripada stok. Kementerian mempunyai 30% stok ayam dan telur,” katanya.

Sejak Februari 2022, Malaysia telah melaksanakan subsidi untuk telur dan daging ayam bagi menangani kenaikan harga produk ini, dengan kerajaan pusat menyediakan jumlah subsidi sebanyak RM3.8 bilion. – 18 Oktober, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen