Ibu bapa sokong PLKN dikembalikan untuk disiplinkan anak-anak


Angie Tan

Pengenalan semula PLKN yang dirombak dialu-alukan kerana ibu bapa percaya ia akan memantapkan anak-anak dan menerapkan disiplin dalam diri mereka. – Gambar Youtube, 13 Oktober, 2023.

IBU bapa mengalu-alukan pengenalan semula program latihan khidmat negara (PLKN) yang dirombak kerana mereka percaya ia akan memantapkan anak-anak dan menerapkan disiplin dalam diri mereka.

Bagaimanapun mereka mahu kerajaan telus mengenai sukatan pelajaran yang akan diserapkan dalam khidmat negara 3.0, yang dijangka diperkenalkan semula tahun depan.

Persatuan Jaringan Ibu Bapa Penyayang Pendidikan Bahasa Zhong Hua (Jia Zong) berkata mereka menyokong program itu kerana kebanyakan kanak-kanak hari ini terlalu lembut dan terlalu dimanjakan, menjadikan mereka tidak berdikari dan tidak mempunyai kemahiran insaniah.

Program yang mula diperkenalkan pada tahun 2003 itu direka untuk menyediakan golongan belia, biasanya berumur 18 tahun, peluang untuk menjalani aktiviti pembinaan sahsiah dan patriotik.

Pakatan Harapan membatalkan program itu apabila ia berkuasa pada 2018 dengan memetik rasionalisasi kos sebagai salah satu sebab. Ia kini telah disemak oleh kerajaan perpaduan.

Pengerusi Zhong Hua, Ronnie Wong, berkata terdapat kaveat untuk sokongan mereka.

Beliau mahu ketelusan dalam apa yang akan diajar di kem khidmat negara.

“Ia bagi meredakan kebimbangan ibu bapa,” tambahnya.

“Ibu bapa berhak untuk tahu jenis latihan yang akan diterima oleh anak-anak mereka sepanjang 45 hari dalam program itu. Ini akan membantu mengurangkan kebimbangan ibu bapa.”

Wong berkata program latihan itu perlu memberi tumpuan kepada pembangunan fizikal dan mental anak-anak muda, mengajar mereka disiplin asas, kemahiran hidup, patriotisme, dan kesedaran sivik di samping meningkatkan pengetahuan mereka tentang negara dan sejarahnya.

“Dalam tempoh 45 hari, selain menjadikan mereka cergas secara fizikal, kesedaran mereka juga harus dicabar supaya mereka tidak menjadi terlalu rapuh dan terdedah kepada kecenderungan untuk membunuh diri.”

Wong berkata golongan belia hari ini tidak cukup tabah dalam menghadapi isu peribadi.

“Mereka secara psikologi rapuh dan cenderung membunuh diri.”

Beliau berkata, sebilangan belia terutama yang dibesarkan oleh pembantu rumah atau pengasuh adalah golongan yang paling lemah dari segi mental dan fizikal.

Beliau juga berkata ibu bapa yang memanjakan diri perlu belajar melepaskan anak remaja mereka dan membiarkan mereka mengalami kehidupan sendiri.

Wong berkata beliau berpendapat setiap belia perlu diwajibkan untuk menghadiri program itu.

“Setiap anak muda yang layak harus diwajibkan untuk mengambil bahagian sama seperti di negara-negara seperti Korea Selatan dan Singapura.”– 13 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini. 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen