Peguam sedia ambil tindakan bantah pencerobohan taman di Sungai Buloh


Noel Achariam

Penduduk Bukit Rahman Putra membantah pelebaran Jalan BRP7/2 di kejiranan mereka dan mendakwa ia akan mencerobih kawasan hijau.– Gambar Facebook, 11 Oktober, 2023.

PEGUAM yang mewakili penduduk Bukit Rahman Putra (BRP) sedia untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Majlis Perbandaran Selayang (MPS) kerana membenarkan pembesaran jalan yang akan menceroboh padang bola sepak komuniti.

Penduduk di Sungai Buloh, Selangor mendapatkan khidmat peguam Joy Appukuttan untuk mewakili mereka dalam tindakan undang-undang mereka.

Appukuttan berkata dalam tempoh tiga minggu mereka telah memfailkan beberapa surat kepada MPS untuk meminta dokumen mengenai projek itu.

“Kami menulis surat kepada mereka (MPS) untuk meminta dokumentasi mengenai keputusan pembesaran jalan dan pertemuan yang akan berlaku antara penduduk dan MPS.

“Kami masih menunggu maklum balas mereka kerana kami diberitahu bahawa surat itu telah dihantar ke jabatan kejuruteraan MPS untuk maklum balas,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Appukuttan berkata mereka sedang bersiap sedia untuk ke mahkamah jika tiada maklum balas.

“Kami bercadang untuk ke mahkamah. Jika mereka bercadang untuk bertemu kami maka mereka harus melakukannya. Jika tidak, kami tiada pilihan (teruskan dengan tindakan undang-undang).”

Pembesaran jalan itu dilaporkan akan diteruskan walaupun mendapat bantahan daripada penduduk.

Presiden MPS Yazid Sairi berkata projek itu perlu diteruskan kerana ia dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan itu.

“Kami sedar tentang bantahan penduduk, tetapi MPS juga perlu mengambil kira mereka yang mahu projek itu diteruskan kerana keadaan lalu lintas sekarang,” katanya selepas mesyuarat lembaga penuh bulanan majlis pada Ogos.

Beliau juga berkata sesi taklimat dijangka berlangsung awal Oktober dengan penduduk yang membantah projek itu.

Penduduk telah menentang keras rancangan pemaju untuk melebarkan 6m hingga 12m di Jalan BRP7/2 di kawasan kejiranan mereka, yang terletak bersebelahan dengan padang dan pelebarannya akan melibatkan kawasan hijau.

Pelebaran jalan itu bagi membolehkan akses ke tapak pembangunan baharu di kawasan mereka.

Penduduk mendakwa kira-kira 59 pokok di atas padang telah ditanda untuk ditebang.

Yazid bagaimanapun berkata sebanyak 48 pokok akan ditebang dan sekurang-kurangnya 96 pokok berlainan spesies akan ditanam di situ.

Wakil BRP Lam Kin Tong berkata bahawa mereka telah melakukan segala-galanya untuk menghalang pembesaran jalan raya tetapi tidak berjaya.

“Pada 24 September lepas, kontraktor datang potong pokok di ladang. Mereka ada surat kelulusan daripada jabatan landskap MPS, tapi kita halang.

“Kami kecewa kerana tiada sebarang komunikasi atau maklum balas dengan MPS.

“Kami tidak mempunyai pilihan lain selain melibatkan peguam dan kami membiarkan dia mengendalikan perkara dari sini.”

Padang bola sepak merangkumi gelanggang bola keranjang dan sepak takraw, laluan pejalan kaki dan trek joging.

Penduduk BRP, Matang Pagar, Villa Putera, Villa Puteri, Amansari, Sri Indah, Sri Putra, dan Kuang menggunakan padang tersebut.

Petisyen turut ditandatangani oleh 537 penduduk tempatan dan pengguna lapangan, yang diserahkan kepada presiden MPS dan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari pada 2019. – 11 Oktober, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen