Sarawak pilih varieti padi hibrid baharu 


Desmond Davidson

Premier Sarawak Abang Johari Openg melawat plot percubaan penanaman padi varieti baharu di Lubok Punggor di Gedong.– Gambar UKAS, 8 Oktober, 2023.

SARAWAK, disokong oleh kejayaan percubaan penanaman varieti padi hibrid baharu, percaya negeri itu boleh menjadi pengeluar beras negara dalam masa lima tahun.

Premier Sarawak Abang Johari Openg, selepas melawat plot percubaan, berkata beliau juga yakin import makanan ruji itu juga boleh dipotong secara mendadak sebanyak 80%.

Pada masa ini, negeri itu hanya mengeluarkan 34% daripada keperluan berasnya dan mengimport 66%, terutamanya dari Vietnam dan India, untuk menampung kekurangan itu.

Statistik Padiberas Nasional Berhad (Bernas) menunjukkan Sarawak tahun lepas mengimport 145,468 tan metrik beras manakala pengeluaran tempatannya hanya 83,000 tan metrik.

Malaysia secara keseluruhannya sangat bergantung kepada import untuk memenuhi keperluan berasnya.

Pengeluaran beras tempatannya hanya memenuhi 15% daripada keperluannya dan perlu mengimport 85% dari China, Vietnam, Kemboja, Thailand dan India.

Varieti import baharu itu, ditanam di atas plot percubaan seluas satu hektar di Lubok Punggor di Gedong, kira-kira 50km dari Kuching, boleh dituai dalam masa tiga bulan dan mempunyai hasil “antara lapan hingga 10 tan metrik”, menurut firma agro yang menjalankan percubaan, Global Farm BioTech.

Gedong terletak dalam DUN Abang Johari yang mempunyai nama yang sama.

Dalam lawatan itu, premier berkata hasil itu adalah lonjakan besar daripada 3-5 tan metrik sehektar daripada varieti tempatan yang digunakan secara meluas oleh petani sekarang dan memegang janji terhadap program keselamatan makanan negeri.

Varieti baharu itu menawarkan tiga kali tuaian setahun malah boleh ditanam di luar musim dan akan ditanam di tiga kawasan lain yang ditetapkan negeri sebagai kawasan penanaman padi berskala besar - Tanjung Bijat di Sri Aman, Spaoh di Betong dan Tanjung Purun di Lundu.

Sasarannya adalah untuk mempunyai kira-kira 1,000 hektar di setiap kawasan tersebut.

Global Farm Biotech berkata penuaian lapan tan metrik boleh menghasilkan hasil sebanyak 20 - 24 tan metrik (8 tan metrik x 3 tuaian) beras setiap tahun.

“Jika kita mempunyai (sasaran negeri) 10,000 hektar tanah (untuk tanaman padi), kita akan mempunyai 200,000 tan metrik beras setahun,” katanya.

60% daripada itu adalah beras yang tidak digilap dan 20% lagi beras hancur.

Memandangkan penggunaan beras Sarawak tahun lepas adalah kira-kira 250,000 tan metrik, kedua-dua Abang Johari dan Global Farm berkata berdasarkan 10,000 hektar yang ditanam dengan varieti hibrid hasil tinggi dan mengeluarkan 200,000 tan metrik setiap tahun, negeri ini boleh berdikari dengan memenuhi hampir 80 % keperluannya.

Mereka berkata jika keluasan kawasan lebih 10,000 hektar, negeri ini juga boleh melakukan sebaliknya dengan mengeksport beras ke semenanjung.

Itu, kata Abang Johari, bukanlah sasaran yang mustahil untuk dicapai dan beliau percaya ia boleh dicapai dalam “tiga hingga lima tahun”.

Beliau berkata sekiranya varieti tinggi yang boleh menawarkan hasil tuaian “berbilang” setahun tersedia, maka keperluan untuk mempunyai kawasan tanah yang luas untuk penanaman padi tidak akan ada walaupun negeri ini mempunyai kawasan yang luas yang boleh diusahakan.

Harga beras putih yang diimport telah dinaikkan sebanyak 36% pada 1 September kerana negara pengeluar sama ada mengurangkan eksport mereka atau menghentikan eksport sepenuhnya sebagai sebahagian daripada langkah keselamatan makanan untuk memastikan makanan mencukupi untuk rakyat mereka sendiri.

Pengeluaran di negara pengeksport tradisional utama telah menurun akibat pandemik Covid-19. – 8 Oktober, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen