Aktivis hak Sabah, Sarawak bawa MA63 ke mahkamah antarabangsa


Desmond Davidson

KIRA-KIRA 10 aktivis pro-kemerdekaan dan hak negeri dari Sabah dan Sarawak membawa persoalan mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan kedudukan kedua-dua negeri dalam persekutuan Malaysia kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di Hague untuk diselesaikan.

Kumpulan itu berkata mereka berhasrat untuk mendapatkan pemeriksaan menyeluruh mengenai keabsahannya Perjanjian Malaysia 1963.

Kumpulan itu termasuk Yayasan Penderitaan Borneo di Malaysia, Hak Sabah Sarawak Australia New Zealand (SSRANZ), Inisiatif Masyarakat Madani Borneo (Gindol), Parti Aspirasi Sarawak dan Gabungan Antarabangsa Orang Asli.

Aktivis itu berkata isu pertama yang mereka mahu mahkamah lihat adalah sama ada MA63 adalah perjanjian antarabangsa yang dibuat secara sah.

“Secara khusus, Mahkamah juga perlu mengkaji sama ada proses pembuatan MA63 untuk memudahkan ‘integrasi’ Borneo Utara (Sabah) dan Sarawak dengan Singapura ke dalam Persekutuan Malaya (kemudian dikenali sebagai Malaysia), adalah tidak konsisten dengan hak asasi rakyat untuk mencapai kemerdekaan pertama, seperti yang dijanjikan oleh UK pada tahun 1946,” kata mereka dalam satu kenyataan.

Persoalan kedua yang mereka kemukakan kepada mahkamah ialah sama ada terma MA63, jika ia sah, dipatuhi sepenuhnya.

Mereka menolak cadangan isu itu harus ditangani oleh mahkamah Malaysia.

“Dalam mencari penyelesaian yang adil dan saksama bagi perkara ini, kami dengan hormatnya tidak bersetuju dengan cadangan itu.

“Memandangkan sifat antarabangsa MA63, kami percaya adalah penting untuk membawa perkara ini ke ICJ, sebuah tribunal antarabangsa yang diiktiraf khusus untuk menyelesaikan pertikaian antara negara,” kata kumpulan itu.

Mereka menambah badan antarabangsa yang tidak berat sebelah seperti ICJ sangat sesuai untuk menilai sama ada MA63 ditubuhkan secara sah.

“Kami berniat untuk mencari pemeriksaan menyeluruh tentang keabsahan dan kebolehtadbiran Perjanjian Malaysia 1963. 

“Kami berkomitmen untuk memastikan penilaian yang teliti sama ada semua pihak yang terlibat telah dengan setia mematuhi terma dan obligasi yang dinyatakan dalam MA63.

“Ini termasuk penilaian kepatuhan terhadap semangat dan teks perjanjian.”

Mereka menambah dengan membawa perkara itu kepada ICJ, mereka juga mengakui kepentingan untuk menegakkan persepsi kesaksamaan dalam mana-mana proses penyelesaian pertikaian.

“Forum antarabangsa seperti ICJ dapat membantu mengatasi kebimbangan tentang potensi kecenderungan dan menyumbang kepada penyelesaian yang lebih telus dan adil.

“Dalam usaha kami mencari keadilan dan kejelasan mengenai kedudukan Sabah dan Sarawak, kami percaya bahawa merujuk kepada ICJ adalah langkah yang bertanggungjawab dan membina ke hadapan.

“Kami berharap semua pihak yang terlibat akan menyokong usaha ini ketika kami mencari penyelesaian yang adil dan diiktiraf di peringkat antarabangsa,” tambah mereka. – 4 Oktober, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen