Komuniti perniagaan gesa Putrajaya percepatkan kelulusan permohonan


Angie Tan

Komuniti perniagaan menggesa Putrajaya mengurangkan halangan birokrasi dan menyediakan persekitaran perniagaan yang lebih baik untuk pelabur asing dan mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Oktober, 2023.

KOMUNITI perniagaan menggesa Putrajaya mengurangkan halangan birokrasi dan menyediakan persekitaran perniagaan yang lebih baik untuk pelabur asing dan mereka.

Susulan daripada jaminan Perdana Menteri Anwar Ibrahim kepada pelabur global dalam mesyuarat bulan lalu di Amerika Syarikat, komuniti perniagaan menggesa penjawat awam, kementerian, jabatan dan agensi yang terlibat dalam meluluskan permit perniagaan untuk mula melakukan sesuatu dengan lebih cepat.

“Hentikan birokrasi dan halangan birokrasi. Buat prosedur kelulusan semudah mungkin,” kata mereka.

Presiden kebangsaan Persatuan PKS Malaysia Ding Hong Sing memberitahu The Malaysian Insight bahawa kementerian, jabatan dan agensi ini melakukan kerja dengan perlahan.

“Terlalu lambat untuk disukai pelabur. Mereka (kementerian, jabatan dan agensi) nampaknya tidak tergesa-gesa untuk menyelesaikan sesuatu,” kata Ding.

Malah apa yang lebih dikesalkan apabila banyak proses kerja dalam perkhidmatan awam telah diautomatikkan.

“Kenapa masih begini?” soalnya.

Ding berkata proses yang sangat lambat itu bukan sahaja mengakibatkan negara tewas kepada pesaing, ia juga merosakkan imej antarabangsa Malaysia sebagai tidak mesra perniagaan.

“Apabila kita tidak secepat dan semudah negara lain, pelabur secara semula jadi memilih untuk melabur di tempat lain,” katanya.

Ding berkata bukan sahaja syarikat multinasional asing yang ingin melabur di negara ini yang berdepan masalah sebegitu tetapi PKS tempatan juga berdepan masalah sama.

Beliau berkata jika kerajaan mahu mengubah persekitaran perniagaan semasa, prasyarat utama ialah menambah baik proses kerjanya.

Perdana menteri dalam ucaptamanya “Mendapatkan semula Kedudukan Malaysia sebagai Peneraju di Asia” di Invest Malaysia NY 2023 anjuran Bursa Malaysia bulan lepas memberi jaminan kepada pelabur asing bahawa kerajaan sedang melaksanakan pembaharuan untuk mewujudkan persekitaran perniagaan yang lebih baik untuk semua orang.

Anwar yang juga menteri kewangan berkata beliau sangat kecewa apabila mendengar beberapa syarikat masih berdepan kelewatan dalam proses mendapatkan kelulusan kerajaan.

“Sesetengah syarikat yang kami temui lewat dalam mendapatkan kelulusan perniagaan. Saya sangat kecewa apabila mendengar perkara ini kerana kami memberikan arahan yang jelas bahawa kelulusan sedemikian tidak harus ditangguhkan,” katanya.

Pada bulan lepas Perdana Menteri Anwar Ibrahim memberi jaminan kepada pelabur asing bahawa kerajaan sedang melaksanakan pembaharuan untuk mewujudkan persekitaran perniagaan yang lebih baik untuk semua orang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Oktober, 2023.

Anwar juga berkata dalam ekonomi global yang pesat berubah dan berdaya saing tinggi, masa adalah penting dan kelewatan seperti ini boleh menghalang syarikat yang berminat untuk melabur di Malaysia.

Katanya beliau memberi arahan kepada menteri dan agensi berkaitan untuk memastikan semua permohonan diproses dengan pantas termasuk kelulusan pelaburan atau pengeluaran visa.

Sementara itu Timbalan Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM) Ng ​​Yih Pyng mempersoalkan keperluan untuk banyak “agensi pemeriksaan” dalam proses kelulusan.

“Penglibatan begitu banyak agensi bukan sahaja menyebabkan kelewatan malah menyukarkan bakal pelabur untuk melabur.

“Untuk mewujudkan persekitaran mesra perniagaan prosesnya mestilah mudah dan cekap.

“Perkhidmatan awam mesti menunjukkan integriti dan ketelusan,” kata Ng.

Beliau menambah kos menjalankan perniagaan juga mestilah rendah.

“Intinya adalah kesederhanaan,” katanya.

Bagi mencapai kesederhanaan ini dan mempercepatkan kelulusan, beliau mencadangkan kerajaan menubuhkan jabatan khas khusus untuk mengendalikan permohonan perniagaan asing.

Jabatan itu sepatutnya menjadi pusat perkhidmatan sehenti yang mempunyai rentas bidang kuasa, kata Ng.

“Mudah dan lancar. Syarikat asing tidak perlu menunggu hanya untuk menubuhkan kilang.

“Bukan sahaja pelaburan asing, tetapi permohonan untuk pelaburan tempatan juga harus dipermudahkan dan kelulusan dipercepatkan,” katanya.

Tambahnya itu seharusnya menjadi insentif kepada usahawan tempatan untuk melabur semula dalam perniagaan mereka. – 4 Oktober, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen