9 bulan tempoh tunggu kereta baharu, kata pengedar


Angie Tan

Pengedar berkata pembeli kereta kini perlu menunggu sehingga sembilan bulan untuk menerima penghantaran kenderaan baharu mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Ogos, 2023.

KELEMBAPAN ekonomi, kemelesetan pasaran dan kekurangan cip kereta menyebabkan masa penghantaran beberapa kereta baharu dilanjutkan, kata pakar automobil.

Mereka berkata pembeli kereta kini perlu menunggu sehingga sembilan bulan untuk menerima penghantaran kenderaan baharu mereka.

Senarai menunggu yang lebih panjang adalah untuk model popular daripada pengeluar kereta seperti Perodua, Toyota dan Honda, tambah mereka.

Timbalan Presiden Persekutuan Persatuan Permotoran dan Syarikat Kredit Malaysia Teh Seng Hup berkata masa menunggu yang lebih lama disebabkan terutamanya oleh kekurangan cip automotif.

Beliau berkata situasi itu bermula semasa pandemik Covid-19 global.

“Menurut spekulasi kami, masalah ekonomi juga menjadi faktor menyebabkan banyak pengeluar kereta tidak lagi mengeluarkan kereta baharu dalam kuantiti yang banyak.

“Satu lagi kemungkinan ialah kini pembuat kereta telah melancarkan kenderaan elektrik (EV) mengikut strategi dan keperluan perniagaan dan oleh itu tidak akan ada pengeluaran besar-besaran kereta biasa seperti sebelum ini,” kata Teh kepada The Malaysian Insight.

Teh mendakwa lanjutan masa penghantaran tidak melibatkan semua jenama kereta tetapi hanya model popular.

“Sebagai contoh, Perodua lebih menjimatkan, dan mengambil masa yang lama untuk menunggu model kereta yang diminati pengguna.

“Dahulu, seseorang boleh mengambil kereta baharu mereka di suatu tempat sekitar dua hingga empat minggu dari masa tempahan tetapi kini menunggu sekitar dua hingga tiga bulan,” katanya.

Presiden Persekutuan Persatuan Permotoran dan Syarikat Kredit Malaysia Tony Khor mendedahkan bahawa pembeli perlu menunggu sehingga sembilan bulan sebelum mendapatkan model terlaris Honda, iaitu HR-V terbaharunya.

“Terdapat juga Toyota Cross, yang mana masa menunggu sekurang-kurangnya tujuh hingga lapan bulan.”

Khor menjelaskan peningkatan permintaan untuk model ini kerana ia baru dilancarkan dan ia sangat efektif dari segi kos dan popular dalam kalangan pengguna.

Beliau berkata jualan global untuk model ini telah memuncak tetapi mendakwa pengeluaran masih perlahan, mengakibatkan kekurangan bekalan. – 3 Ogos, 2023.

Berita penuh di sini. 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen