Hamzah nafi Perikatan gagal urus RMK12


Ketua Pembangkang Hamzah Zainudin menyangkal dakwaan kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini menyalahgunakan RMK12. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 September, 2023.

KETUA Pembangkang Hamzah Zainudin menyangkal dakwaan kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini menyalahgunakan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

Bekas menteri dalam negeri itu juga mempersoalkan jika kerajaan Madani sekarang mempunyai rancangan untuk mengubah hala tuju RMK12 sepenuhnya.

“Dalam tempoh dua tahun pertama rancangan itu dari 2021 hingga 2022, negara mencatatkan purata peningkatan KDNK sebanyak 5.9 peratus setahun.

“Sedangkan 90 peratus daripada 195 sasaran mengikut jadual (rancangan) dan 31 peratus daripadanya mencapai sasarannya.

“Berdasarkan fakta ini membuktikan ekonomi negara diletakkan dalam tadbir urus yang betul semasa pentadbiran terdahulu,” katanya semasa perbahasan kajian separuh penggal RMK12.

Beliau kemudiannya mendedahkan di bawah PN pertumbuhan KDNK negara mencatatkan peratusan tertinggi dalam sejarah apabila mencatatkan 8.7% pertumbuhan KDNK pada 2022.

“Ini adalah data semasa pentadbiran PN justeru tiada siapa boleh menafikan keupayaan dan kejayaan PN dalam mentadbir negara dan ekonomi,” katanya.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebelum ini berkata pencapaian pertumbuhan 8.7 peratus bagi 2022 adalah disebabkan oleh prestasi ekonomi yang kukuh pada suku keempat 2022 yang antara lain menyaksikan pemulihan perbelanjaan dan pelaburan swasta, pengurangan pengangguran dan pengukuhan ringgit.

RMK12 ialah pelan pembangunan lima tahun negara yang dibentangkan semasa pentadbiran Ismail Sabri Yaakob dan ia merangkumi sebahagian daripada Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (SPV2030) yang diperkenalkan oleh pentadbiran Pakatan Harapan sebelum ini yang diketuai Dr Mahathir Mohamad.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah, Sarawak dan Tugas-Tugas Khas) Armizan Mohd Ali sebelum ini berkata SPV 2030 bukan lagi asas rujukan utama dalam merangka hala tuju pembangunan negara.

Sementara itu Johari Ghani menyangkal dakwaan Hamzah bahawa ekonomi berada dalam keadaan lebih baik di bawah pentadbiran PN.

Beliau berkata sebarang statistik mesti dijelaskan secara holistik.

“Saya tertarik dengan apa yang dikatakan oleh Larut dengan menggunakan statistik yang mendakwa pertumbuhan ekonomi kita meningkat 8.7% pada 2022 dan tertinggi di Asean. Tetapi apabila kita bercakap tentang ekonomi kita mesti bercakap sepenuhnya dan melihatnya secara holistik.

“Contohnya Malaysia pada 2020 ekonomi kita susut 5.5% apabila Singapura susut hanya 4.1% dan Indonesia 2.1%.

“Pada 2021 ekonomi Singapura berkembang kepada 7.6% daripada 4.1% dan Indonesia daripada 2.1% kepada 3.7%. Malaysia sebaliknya hanya memperoleh 3.1% yang tidak mencukupi.

“Kita tidak pulih seperti Singapura dan Indonesia. 8.7% peratusan keluar mengundi kita adalah disebabkan oleh kesan asas yang rendah dan rakyat biasa tidak akan memahami perkara ini oleh itu sebagai ahli Parlimen kita perlu mempunyai tanggungjawab semasa bercakap,” kata Johari yang merupakan ahli Parlimen Titiwangsa. – 12 September, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen