Adakah pertuduhan terhadap Zahid akan digugurkan?


K. Kabilan

Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi tiba di Mahkamah Jalan Duta untuk perbicaraan kes melibatkan pertuduhan pecah amanah jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan dana Yayasan Akalbudi.– Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 4 September, 2023.

PERBICARAAN rasuah Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi diteruskan pagi ini dengan tumpuan diberikan kepada pihak pendakwaan sama ada ia akan menggugurkan pertuduhan terhadap tertuduh.

Bulan lalu, pasukan peguam Zahid menggesa Jabatan Peguam Negara memutuskan dua surat representasi yang dihantar kepada pendakwa raya pada 8 Disember tahun lepas dan 25 Januari tahun ini.

Mereka berkata bahawa surat-surat itu - berjumlah kira-kira 200 muka surat kesemuanya - telah menyebut bahawa bukti baru telah muncul dalam kes itu yang boleh menyokong Zahid tidak bersalah.

Sumber memberitahu The Malaysian Insight surat representasi Zahid telah menyebut beberapa fakta yang menunjukkan kes terhadapnya bermotif politik, dengan pertuduhan yang dikenakan terhadapnya secara tergesa-gesa tanpa menyelesaikan siasatan yang sewajarnya.

Mereka berkata bahawa surat itu telah menyebut bahawa pihak pendakwaan, di bawah Peguam Negara ketika itu Tommy Thomas, telah menggabungkan kesemua 47 pertuduhan di bawah tiga kesalahan yang didakwa berbeza dalam satu perbicaraan, dan akibatnya mencampurkan bukti dan fakta.

Sumber menunjukkan bahawa corak yang sama telah muncul dalam kes terhadap veteran Umno Shahrir Samad.

Kes itu telah ditolak oleh mahkamah selepas pegawai penyiasat mengaku semasa perbicaraan bahawa kes itu dibawa ke mahkamah walaupun sebelum siasatan selesai.

Dalam kenyataan mereka, peguam Zahid telah meminta keputusan segera mengenai surat representasinya.

Mereka berkata keputusan pantas diperlukan sebelum pihak pembelaan memanggil lebih ramai saksi untuk memberi keterangan dalam perbicaraan.

Di bawah undang-undang, surat representasi adalah kaedah untuk tertuduh mendapatkan pendakwa raya untuk menyemak semula kes jenayah terhadapnya, seperti menggugurkan pertuduhan atau tertuduh mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang lebih ringan.

Zahid, 70, menghadapi 47 pertuduhan pecah amanah jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan dana Yayasan Akalbudi.

Pecahan pertuduhan ialah 12 pertuduhan pecah amanah (CBT), lapan pertuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM31 juta Yayasan Akalbudi.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu antara 28 Mac 2016 dan 11 April 2018.

Dia didakwa pada 19 Oktober 2018 - hanya beberapa bulan selepas kejatuhan kerajaan Barisan Nasional, dan sejak itu diarah membela diri.

Apabila perbicaraan diteruskan hari ini, pihak pendakwaan boleh membuat keputusan untuk memohon melepaskan presiden Umno tanpa membebaskannya selepas menerima surat representasi.

Ini bermakna dia akan dibebaskan dengan syarat dia akan ditahan semula jika bukti baru ditemui.

Setakat ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah pun mengambil kenyataan baharu daripada Zahid pada Jun 2023 - semasa perbicaraan masih berjalan.

Pihak pendakwaan sentiasa boleh membuka semula kes terhadap Zahid sementara menunggu siasatan penuh dan menyeluruh SPRM.

Jika AGC memutuskan untuk menggugurkan pertuduhan terhadap Zahid hari ini, ia akan menjadi salah satu tindakan terakhir daripada AG Idrus Harun yang telah mewarisi semua kes politik berprofil tinggi pasca PRU13 apabila beliau menggantikan Thomas pada 2020.

Idrus akan digantikan oleh peguam negara sekarang Ahmad Terrirudin Mohd Salleh pada hari Rabu.

Tidak syak lagi bahawa keputusan sedemikian yang memihak kepada Zahid, walaupun ia bukan kebebasan sepenuhnya, pastinya akan menjadi keputusan yang tidak popular.

Terpulang kepada AGC dan peguam bela untuk mewajarkan gerakan undang-undang yang terlibat.

Perbicaraan esok diteruskan di hadapan hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah, yang kini menjadi hakim Mahkamah Rayuan.

Pada September 2022, Zahid dibebaskan daripada semua 40 pertuduhan rasuah dalam kes Sistem Visa Asing (VLN).

Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Hakim Mohd Yazid Mustafa berkata pihak pendakwaan tidak berjaya membuktikan kes terhadap Zahid.– 4 September, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen