Yang menang dan yang kalah


Noel Achariam Ravin Palanisamy

IA berakhir sebagaimana yang diramalkan oleh pakar dan penganalisis politik - status quo.

Tiga negeri yang ditadbir Pakatan Harapan (PH) - Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang kekal dan Perikatan Nasional pertahankan Kedah, Kelantan dan Terengganu.

Tetapi perlu diingatkan, PN menerobos masuk ke wilayah PH sambil mengukuhkan cengkaman di negeri yang dikuasainya.

Berikut adalah yang menangd an yang kalah dalam enam pilihan raya negeri pada hari Sabtu.

Yang menang:

DAP

Parti itu memenangi semua kerusinya di Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang. Satu-satunya masalah ialah kegagalannya mengekalkan kerusi di Kedah.

Semua pemimpin tertingginya - daripada pengerusi parti Lim Guan Eng, setiausaha agung Anthony Loke, ketua DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow semuanya menang dengan majoriti selesa.

Di Subang Jaya, Michelle Ng Mei Sze dari DAP mengekalkan kerusi itu dengan majoriti hampir 51,000.

DAP berdepan dakwaan kezaliman dan desas-desus tentang pemberontakan dalam kalangan ahli akar umbi India di Pulau Pinang selepas timbalan ketua menteri ll P Ramasamy digugurkan bersama anak didiknya M Sateesh di Perai dan Bagan Dalam.

Sateesh dan seorang lagi penyokong setia Ramasamy, David Marshel telah bertanding sebagai calon bebas di Bagan Dalam dan Perai. Bagaimanapun, mereka berdua telah dikalahkan oleh calon baharu DAP di dua kerusi itu.

PAS

Parti Islam itu memperkukuhkan kedudukannya di Kedah dan Terengganu.

Ia mengekalkan Kelantan untuk penggal ke-8, walaupun terdapat perbezaan pendapat di kalangan akar umbi terhadap kepimpinannya. PH dan Barisan Nasional (BN) telah memainkan isu  pembangunan di negeri ini, dengan alasan mereka boleh melakukan lebih baik.

Bagaimanapun, dalam keputusan muktamad, PAS berjaya menyapu bersih negeri itu dengan memenangi semua kerusi yang ditandinginya dan ditambah dengan sekutunya Bersatu.

PAS juga menyapu bersih kerusi DUN di Terengganu, menewaskan beberapa nama besar dari Umno.

Ia kini kelihatan bersedia untuk memerintah dua negeri pantai timur dan Kedah.

UMNO

Walaupun Umno mengalami kekalahan di tempat lain, ia bagaimanapun berjaya bertahan di Negeri Sembilan dengan memenangi 14 kerusi. Bersama Pakatan Harapan yang memenangi 17 kerusi, Umno telah berjaya membentuk kerajaan di negeri itu.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR

Menteri besar Kedah itu mengatasi segala rintangan yang dilemparkan kepadanya untuk mengekalkan kerusi DUN Jeneri dan mengetuai partinya PAS dan PN untuk mengekalkan Kedah. Pada akhirnya, ia adalah kemenangan yang sangat selesa untuk Sanusi, PAS dan PN di negeri itu.

Pelbagai tohmahan dilemparkan kepadanya, termasuk tuduhan menghasut dan dakwaan bahawa dia terlibat dalam kecurian nadir bumi. Sanusi, bagaimanapun, telah muncul lebih kuat dengan hampir tanpa tentangan.

AZMIN ALI

Pemimpin Bersatu itu menewaskan Juwairiya Zulkifli dari PH di Hulu Kelang. Menjelang hari pengundian, Juwairiya dari PKR menikmati sokongan penuh partinya dan PH untuk memenangi kerusi ini dan menghantar Azmin ke dalam vakum politik.

Kemenangan ini penting buat Azmin terutama selepas tewas di kerusi Parlimen Gombak pada pilihan raya umum November lalu. Dia kini menjadi pilihan untuk menjadi ketua pembangkang negeri.

AMIRUDIN SHARI

Ketua PH Selangor dan menteri besar sementara Selangor berada di bawah tekanan hebat untuk menghentikan gelombang PN di negeri itu.

Akhirnya, beliau mengekalkan kerusi Sungai Tua serta memastikan PH mengekalkan Selangor dalam pegangannya untuk penggal keempat. Walaupun PN membuat sedikit penembusan di beberapa kerusi Melayu di negeri itu, Amirudin kini berada dalam kedudukan yang lebih kukuh untuk mengukuhkan pegangan beliau dan PH di negeri itu sehingga pilihan raya akan datang.

Yang kalah:

UMNO

Parti itu kalah teruk di semua negeri kecuali di Negeri Sembilan. Kekalahan mereka di Kedah dan negeri-negeri Pantai Timur adalah pahit kerana mereka telah berdepan dengan pertarungan sengit di sana, dan telah menyatakan keyakinan untuk memenangi sokongan orang Melayu.

Parti nasionalis Melayu itu gagal memenangi sebarang kerusi daripada 15 yang dipertandingkan di Kedah, 27 di Terengganu, satu daripada 31 kerusi yang ditandinginya di Kelantan, dua daripada 12  kerusi di Selangor dan dua daripada enam kerusi yang ditandingi di Pulau Pinang.

Secara keseluruhan, parti itu kehilangan 89 kerusi yang dipertandingkan dan memenangi 19 kerusi, 14 daripadanya dari Negeri Sembilan.

Parti itu juga kehilangan beberapa nama besar, yang kebanyakannya rapat dengan presiden parti Ahmad Zahid Hamidi.

Zahid sendiri akan berada di bawah penelitian yang ketat sekarang, terutamanya apabila beberapa pemenang dari PN adalah bekas pemimpin Umno yang dipecatnya.

Mereka perlu menyusun semula strategi dan mengeluarkan pakej idea baharu untuk asas Melayunya.

MUDA

Oleh kerana PH tidak peduli dengan rayuan mereka untuk dimasukkan ke dalam gabungan itu, mereka keluar sendiri, dan dihentam dengan baik. Mereka cuba menjadi suara alternatif tetapi tersesat di antara gabungan besar. 14 calon mereka bukan sahaja kalah, mereka juga kehilangan wang deposit.

PSM

Satu lagi pilihan raya berakhir dengan kekalahan bagi parti sosialis ini. Walaupun mereka terkenal dengan kerja-kerja akar umbi mereka, pengundi nampaknya tidak tertarik kepada mereka walaupun konsensus umum ialah orang sudah bosan dengan PH, BN dan PN.

MCA dan MIC

Mereka tidak bertanding kali ini. MIC juga mengadakan pertemuan terbuka dengan Pengerusi PH Anwar Ibrahim dan berjanji untuk mengundi PH selepas pada mulanya mengatakan tidak akan berkempen untuk mereka. Di mana parti-parti etnik lama yang hebat ini akan berada pada pilihan raya umum akan datang masih menjadi teka-teki.

DOMINIC LAU

Presiden Gerakan itu menyangka beliau diberi kerusi selamat di Bayan Lepas, Pulau Pinang oleh rakan gabungannya dalam PN. Dia berdepan pergaduhan terus dengan Azrul Mahathir Aziz dari PH.

Bagaimanapun, menjelang pilihan raya, realiti melanda Lau apabila PAS menunjukkan sikap tidak hormat kepadanya, dan memboikot kempennya, semuanya kerana mahu bertanding di Bayan Lepas. Akibat tiada sokongan dari tanah, dan tanpa jentera, Lau tewas.

P RAMASAMY

Bekas Timbalan Ketua Menteri ll Pulau Pinang itu digugurkan oleh DAP selepas tiga penggal. Dia tidak mengambil mudah dan memutuskan untuk menyokong dua penyokong setianya yang berdiri sebagai calon bebas.

Ramasamy sendiri keluar parti 48 jam sebelum pengundian untuk berkempen untuk anak buahnya. Mereka berdua dipukul hebat oleh calon baharu DAP. Ramasamy juga hilang kredibiliti dan nama baiknya dalam DAP dan di kalangan pengundi Pulau Pinang. – 13 Ogos, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen