PSM dan Muda mungkin sukar menangi PRN, kata pemerhati


Alfian Z.M. Tahir

PARTI Sosialis Malaysia (PSM) dan Muda mungkin tidak berpeluang memenangi sebarang kerusi dalam pilihan raya di enam negeri 12 Ogos  ini kerana pilihan raya itu dilihat sebagai pertandingan antara dua gabungan politik utama, kata pemerhati.

Mereka berkata persaingan utama kekal antara Pakatan Harapan/Barisan Nasional dan Perikatan Nasional dengan semua yang lain diketepikan.

Mereka memberi amaran walaupun kedua-dua parti itu meletakkan calon yang boleh dipercayai, mereka mungkin kehilangan deposit mereka.

Dan alasannya jelas - kedua-dua parti kekurangan sokongan akar umbi dan jentera dan pengundi mahukan gabungan yang boleh membentuk kerajaan negeri.

“Dalam pilihan raya negeri, pengundi mahukan parti yang boleh membentuk kerajaan yang stabil diterajui parti atau gabungan penting. Muda dan PSM telah memperkenalkan calon yang baik tetapi itu tidak memadai,” kata Dr Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia.

“Ahli akar umbi mereka tidak kuat, mereka tidak dapat mencapai pengundi seperti yang PH/BN dan PN boleh lakukan. Pada akhirnya, pengundi akan memilih muka biasa dengan sokongan parti politik,” tambah ahli akademik itu.

Beliau juga mendedahkan tinjauan yang dijalankannya di Meru dan Batu 3 di Selangor baru-baru ini menunjukkan kurang sokongan kepada calon Muda dan PSM.

“Di Meru, calon PSM bertanding dan dalam tinjauan hanya 0.1% akan memilihnya. Begitu juga dengan calon Muda di Batu 3.

“Pengundi kini sedar tentang calon ini dan lebih suka mengundi PH/BN atau PN. Tambahan pula kehadiran Anwar Ibrahim di negeri ini adalah besar. Orang ramai akan mahukan seseorang yang mengambil berat tentang kepentingan mereka,” katanya merujuk kepada perdana menteri yang sibuk berkempen di semua enam negeri untuk PH dan BN.

Pada pilihan raya negeri akan datang, PSM bertanding di empat kerusi, semuanya di Selangor. Muda pula akan mempunyai 14 calon bertanding di Selangor, tiga di Pulau Pinang, dua di Negeri Sembilan dan seorang calon di Terengganu, menjadikan jumlah keseluruhan 20 calon. – 9 Ogos, 2023.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen