Mudahkan pendakwah dapat tauliah, gesa pendakwah bebas


Alfian Z.M. Tahir

Beberapa negeri mahu pendakwah supaya mendapatkan tauliah terlebih dahulu sebelum boleh membuat ceramah atau kuliah agama di negeri masing-masing. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Mei, 2023.

PIHAK berkuasa agama di negara ini tidak seharusnya mengenakan syarat yang tidak realistik kepada pendakwah untuk mendapatkan tauliah mereka, kata pendakwah bebas.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight walaupun perlu ada garis panduan mengenai apa yang boleh diperkatakan semasa ceramah atau tazkirah, badan agama di seluruh negara tidak seharusnya menghalang pendakwah yang berkelayakan daripada bercakap hanya kerana mereka tidak mempunyai tauliah yang sepatutnya.

Beberapa negeri di negara ini baru-baru ini melarang pendakwah yang tidak bertauliah, termasuk ahli politik, daripada berceramah di masjid atau surau.

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah contohnya menegaskan keperluan pendakwah Islam untuk mendapatkan pentauliahan bukanlah untuk menyekat dakwah, tetapi merupakan langkah untuk memenuhi maqasid syariah (matlamat syariah) berhubung dengan memelihara Islam.

Beliau berkata hanya mereka yang mempunyai pengetahuan luas mengenai agama Islam sahaja yang akan ditauliahkan untuk mengajar atau mengadakan ceramah agama di masjid dan surau di negeri itu.

Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP) juga melarang mana-mana pihak tanpa tauliah daripada pihak berkuasa agama untuk mengajar, menyampaikan khutbah atau menerangkan mengenai agama Islam, termasuk memberi kuliah dan ceramah di masjid dan surau di negeri itu.

Setiausaha MAINPP Samsudin Bakar berkata arahan untuk menentukan tatacara penggunaan masjid dan surau di Pulau Pinang berkuat kuasa serta-merta, seperti dalam pekeliling yang dikeluarkan minggu lalu.

Pendakwah bebas Wan Ji Wan Husin berkata di bawah konsep maqasid syariah, perkara yang penting dalam Islam mesti dipermudahkan.

Tegasnya, menyampaikan ceramah agama adalah sebahagian daripada maqasid syariah dan memberhentikan seseorang yang berkelayakan daripada bercakap jelas bertentangan dengan konsep Islam.

“Dalam Islam, perkara yang penting dan perkara yang tidak bertentangan dengan Islam mesti dipermudahkan, contohnya nikah (perkahwinan) perkara itu tidak perlu rumit bagi mengelakkan zina.

“Begitu juga dengan isu ini. Seseorang yang berkelayakan harus menerima tauliah tanpa birokrasi. Matlamatnya adalah untuk berdakwah mengenai Islam.

“Oleh itu, kerajaan perpaduan ini tidak progresif dan menyukarkan seseorang untuk mendapat tauliah. Pada zaman dahulu, ‘hukum’ yang serupa digunakan untuk menyekat beberapa imam terkenal daripada berucap,” kata Wan Ji.

Wan Ji bagaimanapun mengakui terdapat pendakwah yang tidak bertanggungjawab.

“Ada yang menimbulkan kebencian, dari segi politik ini tidak boleh dinafikan. Perkara ini perlu diberi perhatian kerana ia boleh memecahbelahkan lagi rakyat dan ini tidak sepatutnya berlaku di tempat suci seperti masjid,” katanya.

Presiden PAS Abdul Hadi Awang mencetus kekecohan apabila berkata tidak ada salahnya ahli politik menyampaikan ceramah atau kuliah agama di masjid dan surau. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Mei, 2023.

Wan Ji menggesa majlis agama untuk mengemukakan garis panduan bagi diikuti oleh penceramah, memberi amaran kepada mereka tindakan boleh diambil jika mereka tidak mematuhi arahan itu.

Ismail Mina Ahmad pula berkata, tiada siapa yang harus dihalang daripada berucap, mencadangkan masjid atau surau dipasang dengan kamera supaya setiap ucapan dapat dirakam sebagai bukti.

“Ini sepatutnya tidak menjadi masalah. Sebagai contoh, kami menggunakan Akta Hasutan untuk mereka yang menghasut ucapan kebencian. Perkara yang sama boleh digunakan dalam perkara ini.

“Letakkan kamera di masjid, rakam ucapan atau ceramah dan jika ia bertentangan dengan garis panduan maka ambil tindakan. Anda tidak patut menghalang orang yang layak daripada berdakwah,” kata pengerusi Gerakan Pembela Ummah (Ummah), sebuah kumpulan Islam.

Bekas ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad memberitahu The Malaysian Insight seseorang harus membezakan antara ceramah politik dan ceramah mengenai politik Islam.

Khalid pada 2017 didenda oleh Mahkamah Syariah Klang selepas didapati bersalah melanggar Seksyen 119 (1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 kerana menyampaikan ceramah lawatannya ke Palestin pada 2011, di surau Taman Seri Sementa di Klang pada 16 Ogos tahun sama.

“Jika anda bercakap mengenai politik Islam tidak ada salahnya tetapi masalahnya apabila anda mempolitikkan Islam. Anda menimbulkan keresahan dalam kalangan rakyat, itu tidak betul apabila bercakap mengenai Islam di masjid atau surau.

“Apa yang kita dengar daripada beberapa pendakwah akhir-akhir ini adalah semua cakap-cakap mengenai parti politik yang tidak ada kena mengena dengan Islam. Mendapat tauliah adalah satu kemestian supaya anda tidak menyalahgunakan posisi anda,” kata pengarah komunikasi Amanah itu.

Bulan lalu, Presiden PAS Abdul Hadi Awang mencetuskan kekecohan apabila berkata tidak ada salahnya ahli politik menyampaikan ceramah atau kuliah agama di masjid dan surau, dengan alasan adalah wajib bagi mereka berbuat demikian.

Beliau berkata, dalam Islam, politik dan agama tidak boleh dipisahkan, sambil menyatakan Nabi Muhammad pernah menyentuh politik dalam khutbahnya.

Ahli Parlimen Marang itu juga berkata sebagai seorang Islam, adalah wajib untuk bersuara terhadap sebarang kelemahan sama ada dalam ekonomi atau politik.

Komen Hadi itu sebagai jawapan kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Terengganu (Maidam) yang melarang ahli politik menyampaikan kuliah agama di masjid dan surau di negeri Pantai Timur itu.

Maidam berkata Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin kecewa kerana beberapa ahli politik yang memberikan kuliah atau kelas agama serta mengimamkan solat Jumaat tanpa kelulusan majlis.

Majlis itu menyatakan pemimpin politik dan aktivis tidak dibenarkan menyampaikan syarahan agama tanpa kebenarannya. – 30 Mei, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen