Guan Eng gesa rakyat Malaysia buat laporan polis terhadap Hadi


Desmond Davidson

Lim Guan Eng berkata tindakan Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyasarkan orang bukan Islam dan bukan Melayu adalah provokasi berbahaya yang menggugat kerajaan perpaduan dan tidak boleh diabaikan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 Mei, 2023.

LIM Guan Eng menyeru rakyat Malaysia membuat laporan polis terhadap Presiden PAS Abdul Hadi Awang bagi menghentikan apa yang disifatkan sebagai “politik pecah belah, pelampau dan perkaumannya” yang katanya mengancam perpaduan dan integrasi nasional.

Dalam satu kenyataan, pengerusi kebangsaan DAP dan ahli Parlimen Bagan itu berkata tindakan Hadi menyasarkan bukan Islam dan bukan Melayu adalah provokasi berbahaya yang “mengganggu, menggugat dan memusnahkan” kerajaan perpaduan tidak boleh diabaikan tanpa sebarang tindak balas.

“Kegagalan untuk menentang percubaan berbahaya ini untuk mensabotaj, menjejaskan dan menggantikan kerajaan perpaduan yang telah memenangi undi percaya di Parlimen adalah sama dengan tidak menghormati Raja dan Parlimen,” katanya sebagai respons kepada catatan Facebook terbaru ahli Parlimen Marang yang berkata orang Melayu “ditipu secara terang-terangan” akibat sikap lalai serta jahil masing-masing.

Hadi berkata memandangkan orang Melayu orang Melayu menjadi mangsa dalam langkah politik negara, selain menghadapi masalah rasuah, keruntuhan moral dan lain-lain termasuk perpecahan dalam hal cabang agama serta perebutan harta, beliau menggesa mereka tidak membiarkan kuasa politik yang masih ada terlepas kerana jahil dan leka.

Lim dalam kenyataan berkata dalam cita-cita Hadi yang buta untuk menyatukan orang Melayu di bawahnya, Hadi membuktikan beliau bersedia untuk mengkhianati dan mengorbankan hak asasi perlembagaan orang bukan Islam dan bukan Melayu.

“Hadi kini menyalahkan mereka (bukan Melayu) sebagai kumpulan perompak terbesar, dan pemberi dan penerima rasuah. Ini mengarut sedangkan rasuah tidak mengenali bangsa dan adalah masalah negara yang dihadapi semua bangsa,” kata Lim. – 10 Mei, 2023.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen