Pengusaha bimbang cukai barangan mewah jejas reputasi negara sebagai syurga beli-belah


Angie Tan

Industri pelancongan masih belum pulih sepenuhnya daripada pandemik Covid-19 dan jumlah pelancong asing yang datang masih belum pada tahap pra-pandemik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Mac 2023.

CADANGAN Putrajaya mengenakan cukai barangan mewah ke atas jenis barangan mewah tertentu seperti jam tangan dan aksesori fesyen menimbulkan kegelisahan bagi pemain dalam industri pelancongan dan pengembaraan.

Mereka bimbang ia akan menyebabkan Malaysia kehilangan reputasinya sebagai syurga membeli-belah, sekaligus mengakibatkan penurunan jumlah ketibaan pelancong.

Pada 2021, terdapat kira-kira 134.7 ribu ketibaan pelancong di Malaysia. Ia berharap dapat meningkatkan ketibaan pelancong dengan kempen Melawat Malaysia 2020. 

Bagaimanapun, wabak Covid-19, yang mengakibatkan sekatan perjalanan di seluruh dunia, menggagalkan kempen ini. 

Presiden Persatuan Pelancongan Cina Malaysia (MCTA) Paul Paw adalah antara yang bimbang pelancong datang semata-mata untuk membeli barangan mewah “murah” kini akan memilih ibu kota fesyen dunia sebaliknya - Paris dan London - untuk membeli apa yang mereka mahukan.

Beliau berkata dengan cukai itu, harga beberapa barangan mewah di negara ini akan setanding di negara pengeluarnya.

Paw berkata pada masa ini, banyak barangan mewah dan berjenama masih lebih murah di sini berbanding di tempat lain.

Itulah sebab mengapa pelancong, yang mencari barangan mewah dan berjenama “murah” datang ke Malaysia, kata Paw kepada The Malaysian Insight.

“Mereka melihat harga kita lebih murah. Ringgit yang lemah menjadikan ia menarik.

“Tetapi jika cukai mewah dikenakan, harga pasti akan naik. Ia boleh menjadi lebih mahal daripada yang terdapat di negara jiran.”

Paw berkata pelancong tidak dimanjakan dengan pilihan apabila ia datang kepada barangan mewah.

“Kini dengan beberapa pilihan dan barangan menjadi mahal, adakah anda fikir pelancong ini masih akan datang ke Malaysia untuk mencari barangan mewah.

“Saya fikir kita rakyat Malaysia pun akan memilih untuk pergi ke luar negara untuk membelinya.”

Paw berkata apabila itu berlaku, maka kerajaan akan menghadapi masalah baru untuk ditangani - bagaimana untuk membendung pengaliran keluar modal.

“Bukan masanya untuk mengenakan cukai mewah itu. Kerajaan harus memberi tumpuan terlebih dahulu untuk meningkatkan ekonomi dan mencari jalan membuatkan pelancong berbelanja lebih.

“Industri pelancongan masih belum pulih sepenuhnya daripada pandemik Covid-19 dan jumlah pelancong asing yang datang masih belum pada tahap pra-pandemik.”

Pengerusi MCTA Bahagian Perak Law Weng Sum mencadangkan kerajaan mencari alternatif lain untuk hasil cukai.

Beliau berkata kerajaan boleh mempertimbangkancukai kemasukan seperti kebanyakan negara jiran.

Law memberi contoh Thailand yang akan mengenakan cukai kemasukan pada Jun.

Namun, jumlah itu tidak sepatutnya terlalu tinggi yang akan menyebabkan pelancong berasa tekanannya. – 21 Mac, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen