MASwings mohon maaf tolak penumpang 


Desmond Davidson

Penyedia perkhidmatan penerbangan luar bandar MASwings memohon maaf kepada seorang penumpang di Baram kerana menafikan haknya menaiki pesawat walaupun mempunyai tiket yang sah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Februari, 2023.

MASWINGS Sdn Bhd, yang mengendalikan perkhidmatan udara luar bandar di Malaysia Timur, memohon maaf kepada seorang penumpang di Baram kerana menafikannya hak untuk menaiki penerbangan dari Miri ke rumahnya di Long Banga pada 14 Februari walaupun mempunyai tiket yang sah.

Penyedia perkhidmatan udara luar bandar itu menyatakan masalah sistem tempahan dalam talian dan kebimbangan keselamatan sebagai sebab Gabriel Jau Liran dilarang menaiki penerbangan.

Kesal dengan kesulitan yang dialami oleh Liran, ketua komuniti kumpulan etnik Saban, unit Malaysia Airlines berkata tempahan Liran “secara tidak sengaja dibatalkan secara automatik oleh sistem kerana Long Banga adalah stesen luar talian tanpa kemudahan daftar masuk langsung dan infrastruktur internet yang boleh dipercayai.”

Tambahnya semua proses daftar masuk dilakukan secara manual.

MASwings juga menyatakan apabila Liran tiba di lapangan terbang di Miri untuk penerbangan pergi balik, penerbangan itu tidak dapat mengambil penumpang kerana tempat duduk yang terhad untuk ke Long Banga”.

Ia menyatakan semua penumpang lain yang disahkan telah mendaftar masuk dan disebabkan sekatan berat penerbangan untuk memenuhi keperluan keselamatan, kakitangan kaunter daftar masuk mereka tidak dapat menerima Liran.

Akhbar The Borneo Post melaporkan MASwings mengurangkan jumlah penumpang dalam penerbangan pesawat Twin Otter 18 tempat duduk ke Long Banga kepada sembilan sahaja.

Liran, yang terbang ke Miri untuk temu janji perubatan, mendakwa dia terpaksa tinggal empat hari di Miri sebelum dapat mencari tempat duduk untuk pulang ke rumah.

Dia juga terpaksa membayar RM10 lagi untuk mendapatkan tiket penerbangan pada 18 Februari.

MASwings menyediakan penerbangan dua kali seminggu dari Miri ke Long Banga, sebuah komuniti yang terdiri daripada kira-kira 2,000 orang daripada kumpulan etnik Saban, Kelabit dan Penan, yang kebanyakannya pekerja pembalakan dan penjawat awam. – 21 Februari, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen