Siasatan SPRM akan jejas kredibiliti Bersatu, kata penganalisis 


Ravin Palanisamy

Siasatan SPRM akan mencetus persepsi orang ramai bahawa Bersatu dan PN memperoleh dana daripada sumber yang tidak sah, kata penganalisis. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Februari 2023.

KEPUTUSAN Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membekukan akaun bank Bersatu berhubung siasatan pengubahan wang haram boleh menjejaskan peluang Perikatan Nasional (PN) dalam pilihan raya negeri akan datang, kata pakar politik.

Mereka berkata kerosakan daripada siasatan itu berpunca daripada persepsi orang ramai bahawa Bersatu dan PN memperoleh dana daripada sumber yang tidak sah.

Kekurangan dana juga akan menjejaskan kempen pilihan raya di enam negeri.

Sebaliknya, penganalisis juga tidak menolak Bersatu menikmati undi simpati jika tindakan itu dianggap “bermotifkan politik”.

Pengarah Eksekutif Ilham Center Hisommudin Bakar percaya harapan PN untuk beraksi dengan baik pada pilihan raya negeri terletak pada kehancuran, mendakwa siasatan itu telah memberi imej buruk kepada gabungan itu, yang merupakan “pakej kejutan” pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

“Sudah diketahui dan terbukti bahawa PN adalah gabungan yang memberi kejutan besar kepada Pakatan Harapan dan Barisan Nasional pada PRU15.

“Siasatan itu, sudah tentu akan menjejaskan reputasi Bersatu dan PN secara amnya dalam menghadapi pilihan raya negeri akan datang,” kata Hisommudin kepada The Malaysian Insight.

Awal minggu ini, SPRM mengesahkan telah membekukan beberapa akaun bank Bersatu.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan akaun Bersatu telah dibekukan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram.

Siasatan itu dipercayai ada kaitan dengan dakwaan penyalahgunaan dana kerajaan berjumlah RM600 bilion semasa pandemik Covid-19 di bawah pentadbiran PN.

Beberapa pegawai Bersatu dipercayai telah dipanggil untuk disoal siasat.

Hisommudin berkata dakwaan sebegitu boleh mencemarkan imej PN sebagai sebuah gabungan yang “bersih dan stabil”.

Katanya, PN akan bekerja keras sekarang untuk menepis sebarang tanggapan mereka mengamalkan politik rasuah semasa PRU15.

“Bersatu perlu memberi pengesahan kepada pihak berkuasa berhubung kemasukan beberapa ‘sumbangan politik’ ke dalam akaun itu.

“PN sentiasa melabelkan dirinya sebagai bersih dan stabil, mengikut slogan PN BEST.

“Namun, ini (siasatan) sedikit sebanyak mencalarkan imej bersih PN yang menjadi tema dan kebanggaannya selama ini,” katanya.

Selain mengakui bahawa orang ramai mungkin melihat langkah itu sebagai bermotif politik, Hisommudin sebaliknya berpendapat bahawa ia diperlukan untuk memerangi rasuah di negara ini.

“Pada pendapat saya, ini jelas merupakan usaha kerajaan perpaduan untuk memerangi rasuah dan cuba memperbaiki kedudukan Indeks Persepsi Rasuah yang merosot kebelakangan ini,” katanya lagi.

Pada Selasa, Transparency International Malaysia berkata bahawa negara telah menurun satu mata kepada 47 dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) bagi 2022.

Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, dan Terengganu memutuskan untuk tidak membubarkan DUN mereka sempena pilihan raya umum November lalu.

Bagaimanapun, mereka perlu mengadakan pilihan raya menjelang September.
 
Undi simpati

Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin menuduh kerajaan menggunakan SPRM sebagai alat politik untuk memusnahkan PN.

Timbalan presiden parti Ahmad Faizal Azumu juga mendakwa Bersatu adalah sebuah parti yang kecil dan tidak dibiayai dengan baik.

Sementara itu, penolong profesor sains politik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar berkata akaun yang dibekukan itu boleh melumpuhkan aktiviti gabungan itu menjelang pilihan raya negeri.

Beliau bagaimanapun percaya bahawa mungkin terdapat reaksi yang berlawanan di kalangan pengundi, terutamanya pengundi Melayu atas pagar.

“Akan ada dua pandangan yang berbeza: satu, bahawa tiada parti atau gabungan yang kebal daripada undang-undang.

“Satu lagi, yang akan membantu PN, ialah ini adalah satu penganiayaan politik, dan akan menagih simpati daripada pengundi Melayu yang duduk di pagar,” katanya.

Lebih-lebih lagi, dengan keyakinan terhadap kerajaan sekarang yang mundur ekoran beberapa tindakan yang dipertikaikan, termasuk Anwar Ibrahim melantik anak perempuannya sebagai penasihat ekonomi dan kewangan, Tunku Mohar berkata tindakan SPRM itu boleh ditafsirkan sebagai politik.

Pada Khamis, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berkata beliau akan menulis surat kepada SPRM untuk meminta agensi itu membatalkan akaunnya.

Beliau berkata permintaan itu adalah untuk membantu memudahkan operasi harian parti, termasuk bil gaji dan sewa pejabat.

Muhyiddin sebelum ini menafikan dakwaan kerajaannya telah menyalahgunakan RM92.5 bilion dana kecemasan Covid semasa beliau menjadi perdana menteri.– 4 Februari, 2023.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen