Khairy timbang bertanding pilihan raya Selangor


Ravin Palanisamy

Khairy Jamaluddin berkata angkah politiknya di Selangor bagaimanapun bergantung sekiranya ada parti politik yang sesuai untuk beliau sertai. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 31 Januari 2023.

KHAIRY Jamaluddin Abu Bakar, yang minggu lalu dipecat dari Umno, berkata politiknya sudah ‘berpindah’ ke Selangor dan beliau menimbang untuk bertanding pada pilihan raya negeri itu tidak lama lagi biarpun kalah di kerusi Parlimen Sungai Buloh pada pilihan raya umum lepas.

Jelas Khairy, langkah politiknya di Selangor bagaimanapun bergantung sekiranya ada parti politik yang sesuai untuk beliau sertai.

“Ada kemungkinan itu sekiranya ada kesesuaian dengan parti yang sesuai,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Menurut Khairy, sejak dipecat dari Umno pada Jumaat lepas, beliau mendapat banyak tawaran untuk menyertai parti politik lain.

“Saya rasa politik saya sudah berpindah ke Selangor,” katanya.

Khairy, bekas timbalan ketua Umno Rembau, berpindah bahagian ke Umno Sungai Buloh selepas Pilihan Raya Umum ke-15 kerana baginya “ada tugas yang belum selesai”.

“Saya tidak suka tinggalkan sesuatu yang tidak sampai kesudahannya, sebab saya memang yang macam itulah, agak ‘perfectionist’ sikit. Kalau dah kalah itu mesti buat sampai menang,” katanya ketika memaklumkan perpindahannya itu pada hujung Disember.

Selangor perlu mengadakan pilihan raya negeri bersama lima negeri lagi iaitu Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, dan Negeri Sembilan selewat-lewatnya sekitar Ogos dan September ini.

Khairy dikatakan dipecat daripada Umno kerana ucapannya semasa kempen PRU15 bahawa Umno sudah sesat dan beliau mahu membersihkannya. Ucapannya itu didakwa mensabotaj parti kerana kenyataannya itu menggugat keyakinan umum kepada Umno.

Selain Khairy, bekas pengerusi Umno Selangor Noh Omar juga dipecat atas permintaannya sendiri selepas keputusan awal Majlis Kerja Tertinggi Umno menggantung beliau selama enam tahun.

Umno juga menggantung bekas naib presiden Hishammuddin Hussein yang juga ketua Umno Sembrong dan bekas ketua penerangan parti Shahril Sufian Hamdan selama enam tahun. Dua lagi yang digantung ialah ketua Umno Jempol Mohd Salim Shariff dan bekas Adun Tiram Maulizan Bujang.

Khairy Jamaluddin, bekas timbalan ketua Umno Rembau, berpindah bahagian ke Umno Sungai Buloh selepas PRU15 kerana baginya 'ada tugas yang belum selesai'. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 31 Januari 2023.

Dalam wawancara dengan The Malaysian Insight, Khairy berkata beliau perlu menimbang langkah politiknya sebelum menerima tawaran untuk menyertai mana-mana parti politik.

Katanya, perlu ada keserasian antara beliau dan parti baharu itu nanti.

“Kalau saya rasa serasi, selesa dengan mereka dan mereka lebih-lebih lagi selesa dengan saya, mungkin boleh berlaku.

“Kalau saya tak jumpa keserasian itu buat masa ini, tak apalah, saya tidak ada hendak tergesa-gesa,” tambahnya.

Khairy menjelaskan beliau menerima tawaran daripada parti politik dalam kerajaan dan pembangkan namun enggan menamakan parti-parti berkenaan.

“Ada banyak jemputan untuk saya pergi berjumpa orang. Apabila saya berjumpa, saya boleh rasa ke mana hala tuju sesebuah parti itu, sama ada selesa atau tidak untuk saya menyertainya,” katanya.

Menurut Khairy, antara masalahnya ialah beliau hanya kenal satu parti politik sahaja.

“Saya bukan kaki lompat. Saya bersama Umno selama 23 tahun sejak saya mula-mula masuk politik.

“Kalau kita lama dengan sesebuah pertubuhan atau seseorang untuk suatu waktu yang lama, tentulah kita akan ambil sedikit masa untuk cari ganti yang sesuai,” tambahnya.

Mengenai tawaran Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim kepadanya untuk jadi ketua pegawai eksekutif kelab bola sepak Johor Darul Ta’zim (JDT) dan penasihat belia Johor, Khairy berkata perkara itu akan dibincangkan tidak lama lagi.

Jelas Khairy, beliau juga “ada tawaran lain” yang perlu ditimbang.

“Saya sangat berbesar hati apabila Tunku Mahkota Johor hubungi dan minta saya pertimbangkan tawarannya.

“Saya akan mengadap beliau untuk berbincang dengan lebih lanjut dan tengok apa peranan yang saya boleh mainkan, baik dalam bola sepak atau gerakan belia Johor… sesuatu yang dekat dengan hati saya.

“Pada masa sama, saya juga ada tawaran lain. Saya hendak tengok sejauh mana saya boleh menyumbang kepada sebanyak mungkin tawaran yang terdaya,” katanya.– 31 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen