Semakan kes SRC Najib ditangguhkan ke Februari


Mahkamah Persekutuan hari ini membenarkan semakan kes rasuah SRC International Najib Razak ditangguhkan ke bulan depan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Januari 2023.

MAHKAMAH Persekutuan hari ini membenarkan semakan kes rasuah SRC International Najib Razak ditangguhkan ke bulan depan.

Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abdul Rahman Sebli yang mengetuai panel lima hakim memberi persetujuan dalam prosiding hari ini.

Peguam utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah meminta supaya prosiding ditangguhkan kepada 20 hingga 22 Februari.

Shafee memohon penangguhan itu atas alasan beliau memerlukan lebih banyak masa untuk membuat hujahan lisan terhadap Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat yang menafikan permohonan pasukan peguam Najib untuk menangguhkan perbicaraan perbicaraan SRC.

Beliau memberitahu panel lima hakim semasa perbicaraan awal SRC, Mahkamah Persekutuan tidak memberi masa yang sesuai kepada peguam baharu Najib, Hisyam Teh Poh Teik untuk membuat persediaan.

Ini adalah selepas Najib memutuskan untuk menamatkan perkhidmatan Shafee.

Pada 18 Ogos tahun lepas Hisyam sekali lagi memohon penangguhan atas alasan beliau memerlukan masa yang munasabah untuk menyediakan hujah penuh bagi rayuan itu.

Shafee berkata Panel Mahkamah Persekutuan sekali lagi menolak permohonan penangguhan itu menyebabkan Hisyam tiada pilihan lain selain menarik diri daripada mewakili pemohon.

“Mahkamah Persekutuan harus tahu tiada peguam boleh membaca dokumen dalam masa yang singkat. Empat bulan pun tidak akan mencukupi,” katanya.

Shafee berkata perbicaraan SRC adalah “salah satu kes jenayah komersial paling rumit” yang pernah dikendalikannya dan Hisyam memerlukan masa yang mencukupi untuk membuat persediaan.

“Bagi kami, kami hidup, bernafas dan tidur di SRC selepas menangani kes itu dari awal.

“Jika diberi masa dua bulan, mungkin saya boleh membuat persediaan untuk rayuan terakhir kerana saya melakukan banyak peperiksaan balas juga.

“Tetapi Hisyam tidak boleh berbuat demikian pada masa itu. Jumlah dokumen yang perlu disemaknya, dia memerlukan masa yang mencukupi untuk menyediakannya,” katanya.

Ini adalah rayuan terbaru Najib untuk membatalkan keputusan bersalahnya, hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta dalam kes rasuah membabitkan RM42 juta dana daripada SRC International. – 19 Januari 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen