Masa untuk memilih secara dalam talian


Mohd Fudzail Mohd Nor

SPR dan semua pihak perlu usahakan untuk memastikan ramai lagi warga Malaysia yang layak turun mengundi dan memberi kekuatan pada demokrasi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Oktober, 2022.

MEMANDANG ke hadapan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu mencari idea dan jalan untuk memastikan setiap pemilih berdaftar keluar mengundi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Ini berikutan peratusan keluar mengundi di dua Pilihan Raya Negeri (PRN), Melaka dan Johor tidak mencapai sasaran yang diharapkan.

SPR perlu memberi keutamaan bagi memastikan sistem demokrasi yang diamalkan terpelihara dan terjaga apalagi rakyat semakin berkembang dengan penuaan menjelang 2030.

Umur mengundi diturunkan daripada 21 tahun kepada 18 tahun supaya lebih ramai rakyat terlibat dalam pemilihan pemimpin lima tahun sekali.

Malangnya, kalau rakyat tidak turun dengan sendiri, tidak betullah jumlah majoriti yang didapati oleh seseorang yang menang pilihan raya itu.

SPR dan semua pihak perlu usahakan  untuk memastikan ramai lagi warga Malaysia yang layak turun mengundi dan memberi kekuatan pada demokrasi.

PRN Johor sebelum ini mencatatkan peratusan keluar mengundi 54.92% berbanding 70% yang disasarkan oleh SPR. Peratusan pengundian PRN Melaka adalah 65.85% dengan sasaran yang sama. Apakah salah SPR atau rakyat?

Apalagi dengan alasan aneh, SPR memutuskan pengundi akan dihantar melalui perkhidmatan kurier Pos Malaysia dan mereka perlu memulangkan sendiri undi yang telah ditanda pada tarikh akhir yang ditetapkan.

Biarpun pada pilihan raya 2013, Kementerian Luar Negeri mengendalikan penghantaran dan pemulangan undi pos melalui pejabat pesuruhjaya tinggi dan kedutaannya.

Memandangkan kekangan sebegitu pada 2018, sebilangan rakyat Malaysia sebenarnya terbang kembali, membawa undi sesama rakyat Malaysia, supaya mereka sampai pada masanya untuk SPR menerima undian tersebut.

Tahun 2022 ini, 7.8 juta pengundi baharu layak mengundi berikutan pengenalan undang-undang baharu yang menurunkan umur mengundi kepada 18 tahun dan pelaksanaan pendaftaran pemilih automatik. Ini menjadikan jumlah keseluruhan pengundi kepada 21.1 juta.

Lebih 190 daripada 222 kawasan parlimen dijangka menyaksikan pertambahan pengundi baharu antara 10,000 dan 50,000 setiap satu.

Saya berpendapat sudah tiba masanya untuk memperkenalkan pengundian elektronik atau online atau atas talian. Dengan teknologi yang kita gunakan akan memudahkan pengundian dan pengiraan undi. Kita boleh belajar daripada negara seperti India dan Brazil yang mengamalkan pengundian elektronik beberapa dekad yang lalu.

SPR juga harus meneroka pilihan pengundian jauh, seperti membenarkan seseorang yang berdaftar sebagai pengundi di Sabah yang bekerja di Johor untuk membuang undi di Johor tanpa perlu kembali ke kawasannya untuk mengundi.

SPR harus mengkaji kemungkinan mengundi melalui aplikasi khas yang selamat, sama seperti yang digunakan bank dan institusi kewangan. Ramai orang menggunakan aplikasi yang disediakan bank untuk membuat transaksi mereka.

Bank juga melaksanakan pelbagai langkah keselamatan untuk melindungi pelanggan dari scammers.

Penggunaan teknologi mengurangkan kos dan meningkatkan jumlah keluar mengundi kerana memudahkan orang untuk mengundi tanpa keluar. Elektronik boleh menggalakkan golongan muda untuk mengundi dengan wujud sikap tidak peduli dalam kalangan golongan muda.

Keselamatan tidak boleh dijejaskan walau apa pun kaedah yang diguna pakai dan tidak sepatutnya membenarkan sebarang perkara tidak betul.

Teknologi boleh memberi kesan pendemokrasian dan menambah baik proses kita.

Saya rasa harapan ini meleset untuk pertama kali. Sifat sistem berkomputer, rekod prestasi projek teknologi maklumat dan penyelidikan mengenai tingkah laku pengundi semuanya menunjukkan pengundian dalam talian mungkin tidak menyelesaikan masalah ini dan boleh menimbulkan masalah baharu sendiri.

Undian online bukan teknologi baharu atau perdebatan baharu. Di Malaysia, pengundian dalam talian boleh dilakukan melalui syarikat pakar yang menawarkannya sebagai perkhidmatan untuk organisasi memilih ahli lembaga dan pegawai.

Siapa yang tidak mahu?

Pakar teknologi, kebanyakannya, yang mengatakan proses pilihan raya perlu tanpa nama, telus dan tahan terhadap serangan agar keputusan itu mempunyai legitimasi. Sistem pengundian dalam talian berulang kali ditunjukkan terdedah kepada serangan.

Siapa yang mahukannya?

Peratusan keluar mengundi menurun secara berterusan. Ada ahli politik bimbang peratusan keluar mengundi yang rendah menjejaskan legitimasi mereka. Terutamanya dalam kalangan berhaluan kiri, peratusan keluar mengundi yang rendah di kalangan golongan muda dan B40 dilihat sebagai satu masalah.

Ramai berteori memandangkan pengundian menunjukkan orang yang lebih muda dan lebih miskin bersandar ke kiri, jika mereka hanya akan keluar pada kadar yang sama seperti demografi lain, kemenangan kiri akan terjamin.

Penjelasan popular untuk peratusan keluar mengundi yang rendah ialah mengundi adalah sukar, dan sistem dalam talian akan menjadi lebih mudah dan oleh itu akan meningkatkan peratusan keluar mengundi.

Pada hakikatnya, dalam talian nampaknya kurang mencabar daripada mencari peti pos atau pusat mengundi – sekurang-kurangnya jika anda mempunyai komputer atau telefon pintar.

Akhirnya, OKU kini mengalami kesukaran logistik untuk mengundi dan kekurangan privasi apabila mereka melakukannya. Untuk menggunakan pilihan pengundian bantuan sedia ada, pengundi buta atau rabun perlu berkongsi niat mereka dengan orang yang tidak dikenali dan mempercayai mereka untuk melaksanakannya.

Pengundian dalam talian mungkin menjadikan pilihan raya benar-benar boleh diakses untuk mereka.

Untuk mengundi dalam talian anda memerlukan akses kepada peranti yang sesuai dengan sambungan internet. Sebilangan besar minoriti pengundi yang layak tidak mempunyai kedua-duanya.

Mereka mungkin B40, atau mereka mungkin tinggal di kawasan luar bandar di mana internet yang boleh dipercayai belum tersedia, atau mereka mungkin orang tua yang belum menggunakan teknologi baharu.

Jika sistem kertas tidak dikekalkan, pengundian dalam talian mungkin tidak memberikan peningkatan bersih dalam jumlah keluar mengundi, kerana sesetengah yang mungkin mengundi melalui kaedah lama tidak akan dapat menggunakan kaedah baharu.

Penyokong pengundian dalam talian cenderung mempercayai kuasa ahli teknologi untuk menyelesaikan masalah, dan menolak kebimbangan keselamatan dan integriti sebagai semata-mata mencari orang yang tepat untuk melaksanakan penyelesaian yang betul mengikut standard yang betul.

Tetapi menjamin sistem dalam talian adalah masalah yang benar-benar sukar, dan pengundian dalam talian mempunyai beberapa keperluan khusus yang menjadikannya lebih sukar: memastikan kerahsiaan pemilih, mencegah serangan ke atas bahagian sistem yang tidak terkawal dalam bentuk komputer atau telefon pemilih, dan mengeluarkan pemilih mereka dengan selamat.

Sistem pengundian yang baik memerlukan ciri tertentu: kerahsiaan (jadi pengundian boleh tanpa nama); integriti (jadi undian direkodkan dengan betul); pengesahan (supaya orang yang ragu-ragu boleh menyemak undian direkodkan dengan betul, memujuk mereka yang meragui); dan ketersediaan (supaya semua yang layak merasa mudah untuk mengundi). Sistem berasaskan kertas, termasuk undian pos, boleh memenuhi kriteria ini.

Penyokong pengundian dalam talian sering membayangkannya sebagai terjemahan mudah sistem kertas sedia ada. Tetapi sistem berkomputer gagal dalam cara yang sangat berbeza dengan sistem manual.

Mereka berpusat dan oleh itu boleh gagal sepenuhnya, bukan hanya dalam bahagian, manakala sistem manual diedarkan kepada banyak orang dan tempat dan lebih sukar untuk dikompromi.

Serangan tidak perlu dihadkan kepada sistem itu sendiri. Jika matlamat hanyalah untuk mengurangkan kepercayaan terhadap keputusan dan institusi secara amnya, kempen emel palsu, laman web pilihan raya palsu, serangan dan kebocoran daripada sistem dan institusi bersebelahan dengan mudah boleh mengurangkan keyakinan terhadap hasilnya.

Kita boleh menggunakan fakta pengesahan akan bergantung pada keterangan pakar, bukan kiraan manual, untuk menyerang kepercayaan lebih lanjut: siapa yang percaya pakar tersebut?

Satu lagi masalah bagi mereka yang melihat pengundian dalam talian meningkatkan peratusan keluar mengundi dengan memberikan kemudahan ialah keperluan untuk pengundi mengenal pasti diri mereka kepada sistem. Sesiapa saja yang melalui proses mendapatkan akaun RealMe yang disahkan tahu ini tidak semestinya satu usaha yang mudah.

Apabila pengundi terpaksa melalui proses log masuk, kesukaran membuang undi digantikan dengan kesukaran proses pengesahan sebelum mengundi. Ironinya, mungkin cara paling praktikal dan agak selamat untuk mengedarkan kelayakan log masuk adalah melalui sistem pos.

Memang benar proses pengundian semasa lebih kurang berjalan pada sistem penghormatan, tetapi ia memerlukan konspirasi yang tidak munasabah untuk melakukan penipuan berskala besar, dan terdapat semakan dalam bentuk pemeriksa dan pegawai pengurus pilihan raya yang menyekat pengundi daripada senarai.

Dengan kertas, mudah untuk merosakkan satu undi, tetapi sukar untuk merosakkan sejuta. Undian dalam talian, walau bagaimanapun, memberikan penyerang kecekapan yang sama daripada pendigitalan yang diberikan kepada pengendali pilihan raya: jika boleh merosakkan satu undi secara digital, boleh merosakkan sejuta undi.

Sesungguhnya, kita boleh merosakkan mana-mana nombor yang suka: cukup untuk membuang pilihan raya, atau begitu banyak sehingga ia jelas tidak sah.

Perlu disiasat mengapa begitu berazam untuk memajukan pengundian dalam talian dalam menghadapi hujah yang menentang, dan tidak mahu mempertimbangkan alternatif seperti pengundian secara peribadi yang diuruskan SPR.

Tetapi tidak ada alternatif (atau ada)?

Pada kali seterusnya mendengar tentang pengundian dalam talian sebagai penawar bagi peratusan keluar mengundi yang rendah atau melibatkan mereka yang tidak berhak, fikirkan dua kali sama ada dakwaan ini benar dan siapa yang membuat dakwaan. Bukti menunjukkan sebaliknya. Kita tidak boleh hanya melambai tongkat teknologi ajaib untuk menyelesaikan masalah kita.

Adalah lebih mudah untuk menilai merit hujah untuk pengundian dalam talian jika ia berbeza dengan pilihan lain.

Apakah yang akan berlaku kepada penglibatan jika kita membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk pendidikan pengundi?

Bagaimana jika kita menyemak semula kertas undi, atau sekurang-kurangnya mereka bentuk semula kertas pengundian?

Bagaimana jika kita menggunakan cabutan media sosial yang tidak diragui untuk mempromosikan pengundian?

Berapakah kos bagi SPR untuk menjalankan pilihan raya tempatan dengan cara mereka menjalankan pilihan raya umum?

Dan seterusnya, kita perlu bermula dengan soalan asas tentang mengapa orang tidak mengundi. Adakah ia mengenai proses? Atau adakah ia tentang betapa mereka mengambil berat?

Mengapa orang tidak cukup mengambil berat untuk mengundi? Apa yang perlu kita lakukan tentang itu?

Persoalan yang terus bermain untuk saya yang akan pulang ke Kuala Rompin dari Kelana Jaya untuk mengundi. – 24 Oktober, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen