Berapa lama mahu hidup?


Mohd Fudzail Mohd Nor

SEPERTI kebanyakan orang, saya juga ingin hidup selagi mampu dan akan pergi ke tahap apa pun atas nama umur panjang.

Bagaimanapun, ramai orang mahu hidup selagi mempunyai kesihatan dan tiada kecacatan. Buat apa kalau terbaring dengan semua anggota lemah dan kaku.

Untuk hidup panjang yang baik, sihat, dan bermakna memang sukar apabila orang mencapai usia senja, menjelang 60 dan 65 tahun.

Hakikatnya orang ramai hidup lebih lama sekarang berbanding sebelum ini yang membawa kepada jangka hayat yang lebih lama. Ramai orang mungkin mati bila-bila masa, usia mereka tidak lama walaupun sihat sepenuhnya.

Fenomena membawa kepada perubahan dalam struktur penduduk ditambah dengan kesuburan yang merosot akan mengakibatkan populasi yang semakin tua.

Bagi warga Malaysia menampakkan penurunan. Bayi lelaki dan perempuan yang lahir pada 2022 secara purata dijangka hidup selama 73.4 tahun iaitu sedikit menurun berbanding 74.5 tahun bagi bayi yang lahir tahun lepas, menurut statistik Jangkaan Hayat Malaysia 2022.

Statistik jangkaan hayat mencatatkan penurunan sejak 2020 adalah disumbangkan oleh faktor peningkatan lebihan kematian semasa pandemik Covid-19.

Golongan perempuan dijangka hidup lebih lama berbanding lelaki dengan perbezaan jangkaan hayat 4.5 tahun pada 2022.

Bayi lelaki yang lahir pada 2020 secara purata dijangka hidup sehingga 72.5 tahun; 72.3 tahun (2021) dan 71.3 tahun bagi yang lahir pada 2022.

Bayi perempuan yang lahir pada 2020 dijangka hidup sehingga 77.2 tahun; 77 tahun (2021) dan 75.8 tahun (2022).

Data turut merekodkan lelaki dan perempuan yang mencapai usia 15 tahun pada tahun ini, masing-masing dijangka hidup sehingga 56.9 tahun dan 61.3 tahun lagi.

Bagi lelaki dan perempuan berumur 60 tahun pada 2022 masing-masing dijangka hidup selama 17.5 dan 20.1 tahun lagi iaitu sehingga usia mereka sekitar 77.5 tahun (lelaki) dan 80.1 tahun (perempuan).

Lelaki dan perempuan berumur 65 tahun pada 2022 masing-masing dijangka hidup selama 14.2 tahun dan 16.4 tahun lagi.

Ini bermakna mereka dijangka hidup sehingga berusia 79.2 tahun bagi lelaki dan perempuan, 81.4 tahun.

Inilah untuk usia saya yang hampir 60 tahun dengan harapan umur masih panjang walau OKU yang terpaksa mengharapkan bantuan.

Oleh itu warga Malaysia keseluruhannya sekarang akan hidup lebih lama, berada dalam keadaan sihat, mempunyai keluarga yang penyayang dan rakan yang prihatin, mempunyai tujuan hidup yang bermakna. 

Lebih penting bersedia dari segi kewangan mungkin menjadi pertimbangan penting apabila memutuskan bilangan tahun yang ideal untuk hidup selepas bersara.

Peningkatan dalam jangka hayat bermakna masa yang digunakan akan lebih lama dalam persaraan dengan melebihi tahun umur bekerja.

Ia juga boleh membayangkan peningkatan kerentanan terhadap penyakit, menjadi OKU dan ketidakupayaan, tekanan kewangan, dan kemiskinan terutamanya dalam Asean  termasuk Malaysia.

Ini disebabkan oleh kekurangan dan kekurangan perlindungan faedah persaraan dan hari tua.

Di samping itu, kelemahan keluarga tidak formal, sokongan hari tua akan menambah tekanan, lebih-lebih lagi kepada wanita tua kerana jangka hayat mereka lebih lama daripada lelaki.

Oleh itu, wanita lebih cenderung untuk hidup bersendirian dan hanya melihat anak-anak kesibukan untuk membesarkan anak-anak.

Tahap yang dirasakan baki masa hidup seseorang dengan subjek jangka hayat  mempengaruhi niat tingkah laku individu dan tingkah laku dalam pelbagai bidang termasuk ekonomi.

Ini adalah penting untuk pesara dan warga emas.

Keputusan seperti simpanan dan penggunaan wang, kesihatan, kerja dan perancangan persaraan selalunya sukar.

Bukti menunjukkan kesejahteraan psikologi keseluruhan seseorang dikaitkan dengan sejauh mana orang menganggap kehidupan mereka bermakna.

Warga emas didapati mempunyai pengalaman yang lebih baik dengan rakan dan jiran supaya mereka membantu untuk mengurangkan rasa kesunyian dan bimbang, pada masa yang sama memberikan perasaan kebergunaan dalam sosial dan penghormatan individu dalam masyarakat.

Bukti menunjukkan kesejahteraan subjektif yang tinggi seperti kepuasan hidup, ketiadaan emosi negatif, keyakinan, dan emosi positif.

Mempunyai hubungan sokongan yang menyebabkan kesihatan dan umur panjang yang lebih baik dan meningkatkan rasa selamat untuk mengharungi krisis kesihatan masa depan.

Persoalan tentang berapa lama orang mengharapkan untuk hidup dan apakah peluang untuk hidup sihat pada usia tertentu.

Selalunya memerangkap persepsi orang ramai tentang ufuk masa, serta persepsi mereka tentang penuaan atau gerontologi, satu yang semakin penting.

Bidang gerontologi perubatan memfokuskan kepada penyelidikan tentang penyakit dan hilang upaya yang dikaitkan dengan penuaan.

Kajian dan pembangunan dalam gerontologi bertujuan meningkatkan pengetahuan dalam saringan dan diagnosis serta membentuk kaedah intervensi rawatan dan penjagaan yang efektif untuk kecacatan fungsi seperti strok, kecelaan kognitif dan demensia, jatuh, kesihatan tulang dan lemah tubuh badan.

Pemakanan dan senaman yang sesuai untuk warga tua turut ditumpukan sebagai strategi rawatan pencegahan dan rehabilitasi untuk penuaan sejahtera.

Berdasarkan keupayaan unik manusia untuk memantau masa, teori selektiviti sosioemosi berpendapat persepsi masa memainkan peranan asas dalam pemilihan individu dan mengejar matlamat sosial, yang seterusnya mempengaruhi seseorang.

Perhatian, ingatan, membuat keputusan, dan pengalaman emosi adalah bidang yang sukar. Justeru menjejaskan pilihan sosialnya dan komposisi rangkaian sosial dalam membuat keputusan.

Betapa bersedianya kita untuk hidup lama dan menghadapi cabaran di hadapan?

Satu tinjauan yang dijalankan untuk orang berumur 18 tahun ke atas di Amerika Syarikat (AS) mendapati secara purata orang Amerika mempunyai idea ingin hidup 92 tahun dan lebih 5 kali lebih bimbang kerana membebankan keluarga daripada mereka meninggal dunia.

Namun, kajian lain mendapati 17.1% daripada golongan muda dan orang dewasa pertengahan umur di S lebih suka hidup kurang daripada purata jangka hayat 80 tahun.

Walaupun tiada hubungan antara lebih suka hidup lebih pendek atau lebih lama daripada purata jangka hayat.

Selalunya umur, jantina, atau pendidikan, perbezaan yang ketara didapati antara mempunyai positif atau tidak, dengan jangkaan usia tua yang aktif tentang berapa lama orang ingin hidup.

Di peringkat global, purata jangka hayat semasa kelahiran menunjukkan satu trend yang semakin meningkat sepanjang tahun.

Data daripada Dunia Forum Ekonomi menunjukkan bahawa jangka hayat purata semasa lahir di negara maju di Amerika Utara, Eropah, dan di Asia termasuk Jepun, Korea Selatan, dan Singapura adalah sekurang-kurangnya 80 tahun. 

Begitu juga, purata jangka hayat pada lahir di Malaysia juga telah bertambah baik daripada 72.3 tahun pada tahun 2000 kepada 74.4 tahun dalam 2012 dan 75.0 tahun pada 2018.

Kajian terdahulu memfokuskan kepada faktor-faktor yang mempengaruhi jangka hayat dan kaitannya dengan kematian, niat bersara dan tingkah laku.

Tiada kajian yang berkaitan dengan jangkaan jangka hayat atau kematian dijalankan di Malaysia, mungkin saya tidak tahu walaupun terdapat minat yang semakin meningkat dalam isu-isu berkenaan penuaan dan persaraan.

Mungkin saya harus memberi perhatian untuk menulis isu ini untuk pengetahuan ramai kerana Malaysia akan menjadi negara tua pada 2030.

Kita harus mengukur beberapa pemahaman tentang berapa lama orang ingin hidup berhubung dengan beberapa sifat peribadi akteristik, penunjuk integrasi sosial, dan kepercayaan tentang kehidupan masa hadapan.

Meneliti faktor bilangan tahun kebanyakan orang ingin hidup, keputusan mencadangkan individu keutamaan untuk hidup sekurang-kurangnya 80 tahun dan mempunyai seorang profesional pekerjaan mempunyai pengaruh positif pada bilangan tahun yang paling banyak orang ingin hidup.

Sebaliknya, tinggal di kawasan bandar, mempunyai keluarga yang menyayangi, dan mungkin menganggap tinggal di kemudahan hidup dibantu mempunyai kesan yang bertentangan dengan bilangan tahun orang ingin hidup.

Ia akan menjadi munasabah untuk berhujah individu yang ingin hidup lama berpendapat orang lain juga ingin hidup lama.

Kemudahan hidup dibantu mungkin mempengaruhi untuk berfikir kebanyakan orang di Malaysia tidak mahu tekanan hidup yang sibuk, kos sara hidup yang tinggi, dan persekitaran dengan keadaan mental yang tidak mesra.

Orang yang tinggal di kawasan luar bandar mengalami kurang tekanan, mempunyai lebih banyak masa untuk berehat, dapat melakukan kerja yang fleksibel, dan membelanjakan lebih sedikit wang berbanding dengan orang di kawasan bandar. 

Mungkin mempunyai keluarga yang menyayangi adalah empat kali lebih berkemungkinan ingin hidup lebih jauh 80 tahun berbanding mereka yang tidak mempunyai keluarga penyayang.

Warga emas tidak akan memerlukan jangka panjang menjaga pada usia 65 tahun ke atas, akan terus bekerja selagi kemampuan mental dan fizikal mereka mengizinkan.

Mungkin mempertimbangkan untuk tinggal di kemudahan bantuan seperti kampung persaraan dan rumah penjagaan sekurang-kurangnya dua kali lebih berkemungkinan mahu hidup sekurang-kurangnya 80 tahun berbanding dengan mereka yang mempunyai jangkaan negatif.

Jangkaan positif ini menunjukkan kebebasan dan keyakinan dari segi kewangan dan kesejahteraan hari tua.

Kemajuan teknologi, kemudahan penjagaan kesihatan yang baik, dan sikap positif tentang kehidupan akan meningkatkan kemungkinan orang tua untuk terus hidup.

Warga emas yang mengharapkan untuk hidup lebih lama berniat untuk bekerja lebih lama kerana mereka mahu mengekalkan kebebasan kewangan dan kesejahteraan pada usia tua.

Kerja adalah penting dalam memastikan penyertaan aktif warga emas dalam masyarakat dan sumbangan kepada ekonomi; oleh itu, usaha harus disasarkan untuk menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan untuk warga emas.

Perhatian harus ditumpukan mengenai strategi penuaan yang sihat dan aktif melalui promosi gaya hidup sihat dan penjagaan diri.

Saya sebagai penulis hanya ingin terus menulis selagi hayat masih ada kerana menulis dan membaca menjadi ibadah bila fizikal tidak berdaya dan mampu.

Mungkin tinggal di kampung persaraan dengan warga emas yang lain kerana kesibukan anak-anak.

Begitu pun, saya berharap agar umur panjang untuk beristighfar dengan dosa-dosa lalu dan semoga Tuhan merahmati dan mengampuni. – 3 Oktober, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen