KPM gagal tangani kepincangan besar sistem pendidikan, kata Pakatan


Keputusan KPM memansuhkan UPSR dan PT3 kabur dan serta merencatkan proses pendidikan di sekolah, kata Pakatan Harapan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 September, 2022.

KEMENTERIAN Pendidikan (KPM) gagal menangani kepincangan besar dalam sistem pendidikan negara, kata Pakatan Harapan (PH).

Jawatankuasa Pendidikan PH (JKPPH) berkata antaranya keputusan memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Pentafsiran Tingkatan Tiga (PT3) yang beralih kepada Pentaksiran Berasaskan Bilik Darjah (PBD), yang dilihat kabur serta merencatkan proses pendidikan di sekolah.

Langkah itu melemahkan motivasi murid, malah isu guru-guru yang terus dibebani tugas bukan mengajar yang semakin bertambah masih belum diatasi, katanya dalam kenyataan hari ini.

“JKPPH beranggapan ada banyak masalah utama yang berlaku dalam sistem pendidikan gagal diselesaikan oleh menteri kanan pendidikan.

“Antara isu utama yang mengakar dalam pendidikan adalah pemansuhan UPSR dan PT3 yang beralih kepada Pentaskiran Berasaskan Bilik Darjah(PBD),” katanya.

Tambah JKPPH, isu ini wajar diselesaikan segera memandangkan tekanan yang dihadapi oleh guru-guru boleh melemahkan prestasi mereka ketika mengajar.

“Semua murid layak dan harus mendapat pendidikan yang sewajarnya, namun KPM masih berdiam diri dan tiada sebarang perancangan besar untuk mengatasi keciciran murid dalam pendidikan.”

Kenyataan itu ditandatangani Maszlee Malik selaku pengerusi JKPPH, Nik Nazmi Nik Ahmad, Hasan Bahrom, Teo Nie Ching, Natrah Ismail, Steven Sim, Rusnah Aluai dan V Sivakumar. – 24 September, 2022.     


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen