Malaysia suarakan solidariti dengan rakyat Myanmar di UNGA ke-77, kata menteri


Menteri Luar Saifuddin Abdullah berkata, beberapa mesyuarat khas dan mesyuarat lain akan menumpukan mengenai isu Myanmar. – Gambar fail EPA, 17 September, 2022.

MALAYSIA akan menyatakan solidaritinya bersama rakyat Myanmar semasa Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-77 (UNGA) dari 19 hingga 26 September, kata Menteri Luar Saifuddin Abdullah dalam hantaran di Facebook pada Sabtu.

Beberapa mesyuarat khas dan mesyuarat lain akan menumpukan mengenai isu Myanmar.

Selain itu, ucapan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob pada 23 September juga akan menyatakan perspektif Malaysia terhadap negara itu.

Pada 19 September, katanya, Malaysia akan menjadi tuan rumah pertemuan dengan Timbalan Menteri Luar Kerajaan Perpaduan Nasional (NUG), pengerusi jawatankuasa perwakilan Pyidaungsu Hluttaw (CRPH), wakil majlis perundingan Perpaduan Nasional (NUCC), wakil tetap Myanmar (yang dilantik NUG) ke PBB.

Mesyuarat khas mengenai Myanmar itu termasuk dengan perwakilan tinggi hal ehwal luar Kesatuan Eropah (EU) pada 20 September, Kumpulan Perhubungan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengenai Umat Islam Rohingya Myanmar pada 21 September dan mesyuarat tidak rasmi menteri luar Asean pada 22 September.

Saifuddin berkata, Malaysia juga akan berkongsi perspektifnya pada mesyuarat peringkat tinggi memperingati ulang tahun ke-30 penerimaan deklarasi hak kemanusiaan atau etnik, agama dan linguistik minoriti pada 21 September, mesyuarat menteri Pergerakan Negara Berkecuali (NAM) pada 21 September dan mesyuarat dua hala yang lain.

“Malaysia akan mendengar maklumat terkini mengenai apa yang sebenarnya berlaku di negara itu daripada wakil rakyat Myanmar, berkongsi pandangan dan membincangkan langkah seterusnya (diketuai oleh rakyat Myanmar) dan bagaimana Malaysia dapat membantu,” katanya.

Saifuddin berkata, Malaysia akan mencadangkan kepada Asean, antara lain, untuk mengkaji semula bantuan kemanusiaan semasa yang dikendalikan oleh pasukan petugas yang turut merangkumi junta.

“Menyokong NGO (termasuk di sempadan dan dalam Myanmar) yang menyediakan program vaksinasi dan menyampaikan bantuan kemanusiaan dengan baik di Myanmar, dengan mengambil kira terdapat NGO yang tidak mahu bekerjasama dengan junta atau menerima pembiayaan daripada pihak yang bekerjasama dengan junta dan tidak mahu membiayai pihak yang bekerja dengan junta,” katanya.

Menurut Saifuddin, dalam tempoh UNGA dan sidang kemuncak Asean pada November 2022, Malaysia juga akan mencadangkan Asean mengkaji semula sama ada konsensus 5 perkara (5PC) masih relevan dan apakah perlu menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik.

Beliau berkata, Sekretariat Asean dan menteri luar (FM) perlu membuat persediaan asas bagi membolehkan pemimpin membuat keputusan sepatutnya pada November nanti, tanpa perlu menunggu pemimpin menugaskan sekretariat dan FM.

“Malaysia juga akan mengetengahkan nasib Rohingya dan pembiayaan yang diperlukan untuk program pendidikan kanak-kanak etnik di Bangladesh, Malaysia dan lain-lain,” kata Saifuddin. – Bernama, 17 September, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen