Masih ada permintaan untuk tuisyen, kata guru


Raevathi Supramaniam

Ibu bapa bimbang tentang kemajuan anak-anak mereka tanpa peperiksaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Ogos, 2022.

MASIH terdapat permintaan untuk guru tuisyen walaupun kerajaan membatalkan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3), kata guru.

Bercakap kepada The Malaysian Insight, guru berkenaan berkata selepas Covid-19, permintaan juga meningkat apabila pelajar cuba menyemak semula mata pelajaran yang mereka pelajari dalam talian semasa pandemik.

Seorang tutor berpengalaman selama 15 tahun, Shameena Nathesan berkata ibu bapa bimbang tentang kemajuan anak-anak mereka tanpa peperiksaan.

“Saya tidak fikir kami tutor akan disingkirkan dengan mudah. Kami diperlukan sekarang, lebih daripada sebelumnya,” katanya.

“Sistem kerajaan tidak membantu sesiapa. Kita sedang melahirkan anak-anak yang putus asa.

“Ibu bapa bimbang sekarang tiada penilaian. Guru-guru di sekolah lebih santai berbanding sebelum ini. Ibu bapa tidak tahu mengenai perkembangan anak mereka.

“Aduan yang sering saya dengar daripada ibu bapa ialah guru tidak hadir ke kelas kerana terlalu sibuk menghadiri kursus.”

Shameena kini mempunyai 10 pelajar berumur antara lima hingga 16 tahun.

Memandangkan tiada penilaian di sekolah, dia menguji pelajarnya secara berkala untuk memastikan mereka memahami pelajaran mereka dan membiasakan mereka dengan proses tersebut.

“Ia adalah sesuatu yang saya lakukan sebelum ini. Biasanya saya akan menguji mereka sebelum peperiksaan sekolah.

“Ada pelajar mengatakan bahawa sekolah mereka tidak mempunyai sebarang peperiksaan kerana tiada UPSR atau PT3.

“Jadi mereka pergi ke kelas tanpa apa-apa dan apabila mereka pergi ke Tingkatan 1 mereka tidak tahu apa yang mereka pelajari dalam enam tahun lalu di sekolah rendah.

“Kemudian di Tingkatan 5 mereka perlu menduduki peperiksaan, mereka tidak tahu apa yang perlu dilakukan atau bagaimana untuk bersedia,” katanya.

Permintaan untuk kelas semakan

Afifah Daud, yang pernah memiliki pusat tuisyen di Ampang, berkata walaupun tiada lagi peperiksaan UPSR atau PT3, ibu bapa menghantar anak-anak mereka untuk tuisyen supaya mereka dapat mempelajari semula apa yang diajar dalam talian semasa wabak itu.

“Ibu bapa yang mengambil berat tentang pendidikan akan tetap menghantar anak-anak mereka untuk tuisyen,” kata Afifah.

“Mereka bimbang kerana anak mereka sudah dua tahun tidak bersekolah dan pembelajaran dalam talian tidak boleh dibandingkan dengan pembelajaran secara bersemuka, jadi mereka mahukan kelas ulang kaji.

“Katakanlah mereka berada di Tingkatan 3 sekarang, tetapi mereka tidak mempunyai asas yang betul dalam Tingkatan 1 dan 2. Mereka tidak mempunyai pengetahuan asas untuk melalui Dari 3. Jadi saya akan menyemak sukatan pelajaran Tingkatan 1 dan 2 dengan mereka.”

Afifah mempunyai bilangan pelajar yang jauh lebih sedikit sekarang berbanding zaman pasca pandemik, tetapi cukup untuk dia dan keluarganya bertahan.

“Saya pernah mempunyai pusat tuisyen dan saya mempunyai 150 pelajar. Tetapi saya terpaksa tutup semasa pandemik kerana saya tidak mampu lagi untuk membayar pinjaman.

“Kini saya mempunyai kira-kira 20 pelajar dari Darjah 4 hingga Tingkatan 5. Saya mengajar mereka Bahasa Inggeris, Matematik, Sains dan Bahasa Malaysia.

Afifah berkata dia kerugian kira-kira RM150,000 apabila pusat tuisyennya ditutup.

Kekalkan yuran rendah

Sementara itu, Nurul Azila berkata walaupun terdapat permintaan terhadap guru tuisyen, ibu bapa juga sukar untuk membayar yuran berikutan keadaan ekonomi semasa.

“Saya tidak dapat menaikkan yuran saya kerana ibu bapa mungkin tidak mampu. Semuanya mahal sekarang.

“Jadi daripada mengenakan bayaran lebih, sekarang saya telah mengurangkan waktu kerja saya dengan mengekalkan bayaran,” katanya.

Bagi ibu bapa yang mampu dari segi kewangan, menurutnya beliau menaikkan yurannya sebanyak RM5 kepada RM10.

Azila berkata dia pernah memperoleh pendapatan kira-kira RM7,000 sebulan sebelum wabak itu dan ini telah dikurangkan sebanyak 75% semasa sekatan pergerakan.

“Pendapatan saya tidak kembali ke tahap pasca pandemik, namun ia hampir. Tetapi, memandangkan kos sara hidup semasa, jumlah sama yang saya buat pada masa lalu hanya cukup untuk diperoleh sekarang, saya tidak boleh menyimpan atau bermewah-mewah,” katanya.– 20 Ogos, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen