4 maut, 20 cedera dalam serangan Rusia di Kharkiv 


Kharkiv telah mengalami serangan berterusan Rusia sejak Moscow melancarkan pencerobohan besar-besarannya pada akhir Februari.– Gambar EPA, 18 Ogos, 2022.

EMPAT orang terbunuh manakala 20 yang lain cedera Khamis dalam siri pengeboman Rusia di wilayah timur laut Ukraine Kharkiv, kata gabenor.

Serangan itu berlaku beberapa jam sebelum pertemuan antara pemimpin Turki Recep Tayyip Erdogan dan ketua PBB Antonio Guterres dan selepas serangan Rusia ke atas Kharkiv sehari sebelumnya yang menyebabkan sekurang-kurangnya tujuh maut.

Bandar kedua terbesar di Ukraine, Kharkiv telah mengalami serangan berterusan Rusia sejak Moscow melancarkan pencerobohan besar-besarannya pada akhir Februari.

Ketua wilayah Kharkiv Oleg Synegubov berkata tentera Moscow telah melancarkan lapan peluru berpandu dari wilayah Rusia pada kira-kira 0430 waktu tempatan (0130 GMT) menyerang daerah barat dan utara bandar itu.

Di daerah selatan Slobidskyi, “salah satu peluru berpandu mengenai asrama empat tingkat. Sebahagian daripada bangunan itu musnah. Pada peringkat awal, dua orang disahkan maut, 18 cedera, termasuk 2 kanak-kanak. Maklumat terperinci sedang dijelaskan,” kata Synegubov dalam a kenyataan di media sosial.

Wartawan AFP di tempat kejadian melihat mayat beberapa bangunan yang terbakar dan serpihan kenderaan musnah di kawasan berhampiran.

Dalam serangan berasingan, katanya, serangan peluru berpandu Rusia di bandar Krasnograd yang terletak kira-kira 100 kilometer (62 batu) selatan barat Kharkiv memusnahkan beberapa bangunan kediaman dan menyebabkan dua orang awam maut dan dua cedera, termasuk seorang kanak-kanak berusia 12 tahun.

Tentera Rusia pada mulanya cuba menawan Kharkiv pada awal serangan mereka ke atas Ukraine tetapi terpaksa berundur dan telah membedil kebanyakan daerah kediaman utara bandar itu sejak itu.

Moscow mendakwa Ukraine menyimpan peralatan ketenteraan berhampiran infrastruktur awam, dakwaan itu bagaimanapun dinafikan Ukraine.– AFP, 18 Ogos, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen