PAC selar kerajaan tapis laporan AES


Chan Kok Leong

Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata kerajaan telah menghitamkan nama syarikat dan menteri yang dinyatakan dalam laporan berkenaan AES. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Ogos, 2022.

JAWATANKUASA Kira-Kira Wang Negara (PAC) kesal dengan tindakan kerajaan menapis laporan mengenai Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), kata pengerusinya Wong Kah Woh.

Wong dalam satu kenyataan hari ini berkata kerajaan telah menghitamkan nama syarikat dan menteri yang dinyatakan dalam laporan PAC berkenaan AES.

“Adalah amat ridiculous (tidak masuk akal) apabila nama-nama syarikat yang terbabit iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd yang telah menjadi pengetahuan umum, dan nama menteri-menteri juga turut dihitamkan,” katanya.

Laporan itu, yang dilampirkan sekali dengan Laporan PAC – Tindakan Susulan Kementerian Pengangkutan (MOT) berhubung AES, dibentangkan di Parlimen hari ini dan orang ramai boleh memuat turunnya di laman web jawatankuasa itu.

Wong dalam pada itu menegaskan kerajaan khususnya Jabatan Perdana Menteri harus menghormati institusi Parlimen terutama sekali PAC.

“Rakyat boleh menilai sendiri tindakan Kerajaan yang bersikap acuh tidak acuh terhadap syor PAC yang juga Jawatankuasa Pilihan Dewan Rakyat untuk menyahklasifikan sepenuhnya Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan
berkaitan AES.

“Tindakan menghitamkan sebahagian laporan berkenaan yang tidak ada kena mengenai dengan aspek keselamatan negara atau dasar yang sensitif jelas sikap kebudak-budakan dan merendahkan martabat Parlimen,” katanya.

Dalam laporan mengenai AES yang dibentangkan pada November tahun lepas, PAC berkata pengambilalihan projek itu oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) pada 2015 adalah sebagai penyelamat.

Lebih-lebih lagi harga pengambilalihan RM555 juta yang dibayar oleh LTAT sudah terlebih nilai dan keterlaluan kerana syarikat audit KPMG  sudah menilai pengambilalihan itu tidak lebih daripada RM251 juta, kata PAC. – 1 Ogos, 2022.     


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen