PM bentang pindaan antilompat parti di Dewan Rakyat


Chan Kok Leong

Perdana Menteri Ismail Sabri berkata pindaan Perlembagaan berkaitan antilompat parti penting bagi mengekalkan kestabilan politik negara. – Gambar Pejabat Perdana Menteri, 27 Julai, 2022.

PERDANA Menteri Ismail Sabri Yaakob telah membentangkan pindaan Perlembagaan berkaitan larangan lompat parti di Dewan Rakyat hari ini.

Semasa pembentangan, Ismail Sabri menekankan yang pindaan tersebut penting bagi mengekalkan kestabilan politik negara.

“Ini kerana ia (lompat parti) melibatkan mandat atau kepercayaan rakyat yang memilih wakil mereka di Dewan Rakyat,” kata ahli Parlimen Bera kepada Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Ismail Sabri, pindaan itu dibuat jawatankuasa pilihan khas dwipartisan yang dibentuk semasa persidangan khas Parlimen pada 11 April lalu.

Katanya, selepas berunding dan bermesyuarat dengan pihak berkepentingan, ahli Parlimen dan kabinet, kerajaan telah memutuskan pendekatan satu langkah.

Ini bermaksud kerajaan hanya bentang pindaan untuk hentikan lompat parti dan bukannya undang-undang tambahan bagi menghentikan aktiviti itu, kata perdana menteri.

Ini adalah kali kedua kerajaan pimpinan Ismail Sabri membentangkan pindaan antilompat parti selepas Parlimen sebulat suara memutuskan untuk merujuk kepada jawatankuasa pilihan khas pada 11 April lalu.

Antara pindaan Perlembagaan Persekutuan yang dibentangkan:

* Pengenalan Perkara 49A yang menyatakan secara jelas syarat-syarat yang menyebabkan kerusi Parlimen dikosongkan serta-merta. Antaranya, apabila ahli Dewan letak jawatan dalam parti politiknya atau ahli Dewan tanpa parti menyertai mana-mana parti selepas menang sebagai wakil rakyat Bebas.

* Pemansuhan Perkara 48(6) yang melarang ahli Parlimen daripada bertanding dalam pilihan raya selama lima tahun jika mereka letak jawatan di kerusi Parlimen mereka.

* Pindaan Perkara 160 untuk mentakrifkan semula maksud parti politik supaya lompat antara gabungan pertubuhan juga dilarang.

* Pindaan Jadual Kelapan supaya larangan yang sama boleh dimulakan di Dewan Undangan Negeri

Menurut Ismail Sabri, pindaan itu tidak bersifat retrospektif dan hanya akan berkuat kuasa selepas ia diwartakan.

Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun memperuntukkan 600 minit untuk perbahasan.

“Saya harap kita boleh tamat 35 pada 8.30 malam ini dengan 15 hingga 20 lagi esok,” kata Azhar.

Selepas pilihan raya 2018, lebih 50 ahli Parlimen termasuk Adun berpaling tadah daripada parti mereka, menyebabkan sebanyak tujuh pertukaran kepada kerajaan persekutuan dan negeri.

Ini adalah pindaan Perlembagaan ketiga sejak pilihan raya 2018. Yang pertama adalah untuk Undi18 dan yang kedua adalah untuk memulihkan kedudukan Sabah dan Sarawak dalam Perlembagaan.

Pindaan ini merupakan salah satu syarat utama dalam memorandum persefahaman politik antara kerajaan Ismail Sabri dan Pakatan Harapan. – 27 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen