Bagaimana Muda mahu tangani isu kenaikan kos sara hidup


Aminah Farid

Muda, parti yang baharu berusia dua tahun mahu memotong gaji dan elaun menteri, memperkenalkan subsidi dan sebagainya bagi menangani kos sara hidup yang makin meninggi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Julai, 2022.

DENGAN keahlian 72,634 orang setakat ini, Muda turut mempunyai kuasa pengaruh dalam media sosial, membuktikan ia boleh menggerakkan kesukarelawan dan dianggap sebagai parti berpotensi yang boleh mengacau gaya lama politik negara diterajui pemimpin lama.

Tetapi apa rancangan parti setahun jagung tu jika ia berkuasa?

The Malaysia Insight menemui dua orang pemimpin parti berusia dua tahun itu bagi bertanyakan pandangan berkaitan isu terkini kenaikan harga barangan dan cadangan konkrit Muda yang mereka mahu laksanakan jika menjadi kerajaan.

Berikut adalah cadangan Muda menurut mereka:

Kurangkan jumlah menteri dan lantikan politik

Naib Presiden Muda Teo Lee Ken berkata mengurangkan jumlah ahli Kabinet dan perbelanjaan serta lantikan politik dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC), adalah antara perkara yang akan dilakukan Muda bagi menangani isu peningkatan kos sara hidup.

Ini membolehkan ketirisan dan salah tadbir perbelanjaan kerajaan dibuat.

“Kami akan menghentikan semua kenaikan gaji dan elaun semua ketua GLC terutamanya mereka yang dilantik secara politik,” kata Teo kepada The Malaysian Insight.

Selain itu, Muda juga akan melaksanakan pemotongan 50% gaji dan elaun ketua GLC lantikan politik, politikus dan ahli Parlimen.

Cadangan serupa pemotongan gaji menteri turut dibuat bekas menteri Rafidah Aziz, yang dibalas Menteri Pembangunan Luar Bandar Mahdzir Khalid ia tidak akan membantu menangani isu kos sara hidup.

Kenaikan kos sara hidup terutamanya barangan makanan mencetuskan rasa tidak puas hati rakyat. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Julai, 2022.

Jemaah Kabinet Perdana Menteri Ismail Sabri kini mempunyai 31 orang menteri dan 38 timbalan menteri. Pengkritik dan pembangkang mengangap ia terlalu besar dan Teo turut bersetuju, berkata dengan pengecilan Kabinet, tadbir urus dapat dilakukan dengan lebih berkesan dan cekap.

Seorang menteri menerima sehingga RM25,000 elaun tetap setiap bulan, ini tidak termasuk elaun cuti tahunan dan perbelanjaan harian serta tuntutan perjalanan, tambah Teo.

Jumlah penuh gaji dan elaun seorang menteri setiap bulan boleh mencecah sehingga RM50,000.

“Kita ada nisbah 1:1,000,000 menteri kepada rakyat. Jika anda bandingkan dengan negara membangun lain, kita beroperasi dalam kapasiti terlalu besar yang menyebabkan ketidakcekapan,” kata Teo lagi. – 3 Julai, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen