Perbicaraan kes Syed Saddiq tidak jejas reputasi Muda, kata pemimpin parti


Aminah Farid

Presiden Muda yang juga Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Abdul Rahman berdepan empat pertuduhan pecah amanah, penyelewengan wang dan penggubahan wang haram. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Julai, 2022.

PEMIMPIN Muda yakin perbicaraan kes tuduhan jenayah kewangan membabitkan presiden, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tidak akan menjejaskan reputasi parti kerana ramai percaya ia adalah jelas kes pendakwaan politik.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight ramai yang tahu kes itu berlaku selepas ahli Parlimen Muar berkenaan enggan menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri pada masa itu.

Pemimpin parti Muda berkata, melihat kepada reputasi ketelusan Syed Saddiq dan hubungan yang kuat dengan penduduk di kawasannya, mereka percaya orang awam tidak akan terpengaruh dengan kempen memburukkan reputasi ahli politik berusia 30 tahun itu.

Syed Saddiq berdepan empat pertuduhan pecah amanah, penyelewengan wang dan penggubahan wang haram.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 [Akta 613], yang boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama.

Jika disabitkan bersalah, Syed Saddiq boleh dihukum penjara sehingga 15 tahun dan denda lima kali daripada nilai tuduhan.

Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat Muda Beatrice Chin berkata sokongan kepada parti semakin kuat sejak kes Syed Saddiq bermula dua tahun lalu.

Beliau memetik Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor baru-baru ini di mana Muda berjaya mendapat satu daripada tujuh kerusi ditandingi dalam penyertaan pertama parti itu dalam pilihan raya.

Setiausaha agung parti Amira Aisya Abd Aziz menang di Puteri Wangsa dengan majoriti 7,114 undi dalam perlawanan enam penjuru.

“Kami sedar ada dua spektrum dalam perkara ini. Pertama, masyarakat mungkin samakan Syed Saddiq dengan individu berkuasa lain sebagai ‘rasuah’ atau mengambil duit rakyat untuk manfaat politiknya.

“Walaupun hakikatnya, ia tidak betul langsung. Rakyat tahu dan percaya ini adalah pendakwaan politik kerana beliau enggan menyokong Muhyiddin,” katanya.

Beliau berkata spektrum kedua ialah perbicaraan ini mungkin bertujuan memalukan Syed Saddiq, bukannya mendakwanya.

Beatrice berkata masyarakat awam tidak asing dengan reputasi Syed Saddiq yang telus dengan sikap, tindakan dan etikanya.

“Ramai yang tahu sumbangannya dan sikapnya yang merendah diri kepada orang ramai. Namun, kita sedar perbicaraan ini mungkin mempengaruhi sedikit persepsi orang ramai, tetapi kami percaya masih ramai yang bersamanya.

“Masyarakat akan bersimpati dengan Syed Saddiq dan mengiktiraf semua ini adalah pendakwaan politik,” kata Chin.

Naib Presiden Muda Teo Lee Ken berkata rakyat Malaysia akan menyokong parti dan pemimpin yang komited dengan kepentingan rakyat, terutama bagi yang memperjuangkan nilai dan dasar untuk mewujudkan negara adil dan progresif. – 1 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen