Putrajaya digesa tangani kemiskinan pasca pandemik


Aminah Farid

Ahli ekonomi Zouhair Rosli ketika bercakap pada forum Kemiskinan Rakyat Malaysia Pasca Pandemik yang diadakan di ibu negara hari ini.– Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 19 Jun, 2022.

MAJLIS Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menggesa Putrajaya menangani kemiskinan pasca pandemik yang menurutnya semakin meruncing.

Pada forum Kemiskinan Rakyat Malaysia Pasca Pandemik hari ini, ahli ekonomi Zouhair Rosli mendedahkan bahawa terdapat kategori “ekonomi mati” yang meliputi sehingga 5% daripada komuniti termiskin di dalam dan luar kawasan luar bandar di Malaysia.

“Selain itu, 60% masyarakat juga tidak mempunyai daya tahan ekonomi sekiranya berlaku peristiwa yang mengejutkan seperti kenaikan mendadak dalam kos sara hidup yang sedang berlaku di negara kita sekarang,” kata ahli  kanan di DM Analytics.

Felo kanan MTEM Ahmad Yazid Othman berkata pertubuhan itu juga bimbang melihat tahap kemiskinan dalam kalangan orang Melayu dan bumiputera lain.

“Kita bimbang jurang kemiskinan di kalangan bumiputera dan kaum lain ini boleh meningkatkan aktiviti jenayah serta mengganggu hubungan antara kaum,” katanya.

Bagi mengatasi isu ini, MTEM mencadangkan agar Putrajaya meluaskan pengagihan dan meningkatkan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk merangkumi sehingga 5% daripada masyarakat termiskin dan tidak terhad kepada golongan ‘terlalu miskin’ sahaja.

Selain itu, ia mencadangkan inisiatif untuk meningkatkan ekonomi luar bandar juga perlu diteruskan dengan menambah nilai perkhidmatan, menggunakan teknologi terkini dan mempromosikan penyelesaian luar biasa.

“Semua ini boleh dilaksanakan memandangkan kos melaksanakan usaha tersebut hanya kira-kira 20% daripada kos subsidi minyak contohnya,” kata Ahmad.

“MTEM juga mencadangkan agar langkah-langkah struktur diambil untuk membasmi kemiskinan dan kelemahan kumpulan B60 secara berkesan; seperti usaha untuk meningkatkan gaji pekerja kepada gaji pendapatan sara hidup yang munasabah.

“Serta menambah baik sistem perlindungan sosial termasuk bantuan tunai serta langkah fiskal yang diperlukan untuk membiayainya.” – 19 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen