Covid-19 masih ada, jangan buka pelitup muka, kata pakar 


Aminah Farid

RAKYAT Malaysia harus ingat bahawa masih penting untuk memakai pelitup muka bagi mencegah jangkitan Covid-19 walaupun kerajaan telah melonggarkan penggunaan wajib di bawah syarat tertentu, kata pakar kesihatan.

Mereka berkata keputusan kerajaan dalam mengekalkan mandat pelitup, terutamanya ketika berada di dalam rumah, di kawasan sesak dan dalam pengangkutan awam, dibuat untuk memastikan jangkitan Covid-19 dikawal, kata mereka.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight bahawa sentiasa ada kemungkinan varian baharu menjangkiti orang ramai, terutamanya pelajar dan warga emas.

Pakar perunding pediatrik Dr Amar Singh HSS berkata jumlah penyingkiran mandat pelitup muka akan menjadi risiko “tidak perlu”.

“Saya berharap rakyat Malaysia sedar bahawa lokasi luar yang sesak, seperti pasar malam, pasar basah, dan tempat membeli-belah, boleh menjadi lokasi berisiko besar untuk dijangkiti Covid-19,” katanya.

“Adalah yang terbaik untuk mengekalkan pelitup muka dalam situasi ini,” katanya.

Minggu lalu, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengumumkan bahawa pemakaian pelitup muka di luar premis akan menjadi pilihan mulai 1 Mei.

Beliau berkata penggunaan pelitup muka di kawasan terbuka atau di luar bangunan adalah pilihan tetapi amat disyorkan kerana ia boleh mengurangkan penularan jangkitan.

Bagaimanapun, beliau berkata pelitup tetap diwajibkan di dalam bangunan dan pengangkutan awam, termasuk kenderaan e-hailing.

Pelonggaran keperluan ini berlaku pada masa rakyat Malaysia bersedia untuk menyambut perayaan Hari Raya pada hari-hari akan datang, dengan balik kampung dibenarkan selepas dua tahun.

Sementara itu bekas timbalan ketua pengarah kesihatan Dr Lokman Hakim berkata mandat pelitup muka dalam persekitaran dalaman adalah sesuai.

“Pandemik belum berakhir tetapi kita mesti belajar untuk hidup dengan virus yang tidak dapat kita lihat,” katanya.

“Bagi orang yang berisiko mendapat jangkitan teruk, seperti warga emas, imunokompromi dan tidak divaksinasi, mereka harus digalakkan memakai topeng apabila berada di luar di tempat yang sesak,” tambahnya.

Beliau juga menyatakan bahawa kemuncak Omicron telah berakhir dan ini ditunjukkan melalui pengurangan jumlah kes harian baharu walaupun terdapat aktiviti Ramadan, bazar Ramadan yang penuh sesak dan bufet Ramadan yang penuh di hotel.

“Tetapi gelombang seterusnya mungkin dicetuskan oleh varian baharu, jadi sekali lagi saya menekankan kepentingan pengawasan genomik, memberi perhatian kepada sampel daripada kes yang diimport,” katanya.

Pakar epidemiologi Dr Malina Osman juga menggesa orang ramai supaya sentiasa berhati-hati.

“Pada pendapat saya, keputusan untuk meringankan mandat penyamaran bukanlah keputusan semalaman.

“Ia telah dibuat berdasarkan pemerhatian enam bulan terhadap corak tingkah laku, khususnya dan petunjuk pengurusan wabak,” katanya.

Beliau menasihatkan bahawa memakai topeng masih disyorkan apabila seseorang merasakan situasi itu mungkin berisiko penularan. – 2 Mei, 2022.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen