4 telaga LRA Tanjung Mas dalam pembaikan


Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dalam kenyataan hari ini memaklumkan setakat ini terdapat peningkatan pengeluaran di loji berkenaan berikutan dua telaga telah siap dibaiki dan beroperasi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Mei, 2022.

SEBANYAK empat telaga Loji Rawatan Air (LRA) Tanjung Mas masih dalam kerja-kerja pembaikan susulan berlaku gangguan bekalan air akibat kebakaran membabitkan sembilan rumah kampung di Lorong Senai-Berek 12, Kota Bharu, Khamis lepas.

Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dalam kenyataan hari ini memaklumkan setakat ini terdapat peningkatan pengeluaran di loji berkenaan berikutan dua telaga telah siap dibaiki dan beroperasi.

“Kawasan Berek 12 memperoleh bekalan air terawat dari LRA Tanjung Mas. Oleh itu, AKSB telah bersedia meminimumkan gangguan bekalan air terawat kepada pengguna.

“Selain itu, persediaan awal termasuk penyediaan pelan kontigensi turut dilakukan bagi meningkatkan bekalan air terawat sepanjang perayaan Aidilfitri,” menurut kenyataan itu.

Sebelum ini, netizen menerusi media sosial mempertikaikan keupayaan AKSB dalam penyediaan perkhidmatan bekalan air terawat ke kawasan berkenaan sewaktu kejadian kebakaran tersebut.

AKSB memaklumkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kelantan mengesahkan bahawa mereka telah menggunakan air yang dibekalkan oleh pihaknya melalui pili bomba berdekatan walaupun bertekanan rendah.

“JBPM juga mengesahkan bahawa mereka mempunyai jentera dan sumber termasuk air yang mencukupi untuk memadam kebakaran tersebut,” menurut kenyataan itu. – Bernama, 1 Mei, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen