KPKT dapat kelulusan bangunkan semula Highland Towers sebagai taman peringatan


Noel Achariam

Ketua Pengarah KPKT Noor Ihsan Che Mat berkata pihaknya sedang berusaha untuk menyelesaikan urusan perundangan dan pengambilan tanah Highland Towers. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Mei, 2022.

PEMBANGUNAN semula Highland Towers di Ampang, Selangor sejak sekian lama tertangguh bakal menjadi kenyataan apabila pihak berkuasa berjaya mendapatkan kelulusan yang diperlukan.

Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dalam proses melaksanakan projek pembangunan taman rekreasi dan tapak peringatan.

Ketua Pengarah KPKT Noor Ihsan Che Mat berkata pihaknya sedang berusaha untuk menyelesaikan urusan perundangan dan pengambilan tanah.

“Proses pembersihan di tapak Highland Towers hanya akan bermula apabila urusan perundangan dan proses pengambilan tanah selesai,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Ihsan berkata antara skop pembangunan yang dicadangkan ialah pembinaan taman peringatan bagi memperingati mangsa kejadian tanah runtuh Highland Towers pada 11 Disember 1993.

Tahun lepas, bekas menteri KPKT Zuraida Kamaruddin berkata tapak itu akan dibersihkan untuk memberi laluan kepada taman rekreasi.

Katanya, Kementerian Kewangan sudah meluluskan dana kerajaan berjumlah RM8.9 juta untuk mengambil alih kawasan seluas 0.8 hektar itu daripada kerajaan negeri.

Zuraida berkata, selepas selesai kerja pembersihan dan perobohan, tanah itu akan dibangunkan.

Ihsan berkata, sebarang perbelanjaan dana kerajaan mesti melalui proses yang ditetapkan.

Ini katanya, ia berhubung dengan perundangan dan memastikan butiran projek dimasukkan dalam “Rolling-Pelan” tahunan oleh Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

“Memandangkan isu undang-undang melibatkan pengambilan tanah masih belum selesai, dana masih belum dibelanjakan.

“KPKT akan menguruskan projek ini selepas mendapat kelulusan daripada EPU.”

Tambahnya, pelantikan pemaju atau kontraktor hanya akan dilakukan selepas semua proses dilakukan mengikut prosedur kewangan kerajaan.

Ihsan berkata perkara ini dibangkitkan dan dibincangkan sejak Januari 2021 apabila Mesyuarat Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) memutuskan kerajaan negeri bersetuju supaya KPKT menguruskan pengambilan tanah dengan kosnya sendiri (Akta Pengambilan Tanah 1960).

“KPKT juga mengadakan pertemuan dengan Jabatan Peguam Negara, EPU, Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI) dan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).

“Ini bagi menyelaraskan isu berkaitan perundangan, kos dan komitmen untuk membangunkan tapak sebagai taman peringatan dan cadangan penempatan semula tapak sebagai taman awam untuk tujuan rekreasi.”

Sementara itu, wakil persatuan penduduk Taman Sri Ukay Shila Kasim berkata pihaknya tidak sabar menunggu proses kementerian selesai.

“Kami masih belum mendapat sebarang kemas kini (daripada pihak berkuasa) dan sedang menunggu untuk mendapatkan maklumat mengenai apa yang berlaku kepada laman web itu.

“Kami mengalu-alukan sebarang perubahan dan masih menunggu untuk merobohkan kedua-dua menara itu.”

Beliau berkata mereka juga mengambil berat tentang keselamatan bangunan.

“Kami tidak mempunyai sebarang kejadian jenayah di sini, tetapi ia boleh menjadi bahaya kepada kesihatan dengan bangunan usang.

“Kami bimbang untuk menyelesaikannya. Kami berharap kementerian akan mengambil perhatian.”

Beliau menambah bangunan tersebut menjadi pemandangan buruk di kawasan itu sejak 29 tahun lalu.

Pada 11 Disember 1993, satu daripada tiga blok kondominium Highland Towers di Taman Hillview, Ulu Klang runtuh mengorbankan 48 nyawa.

Ia berpunca daripada hujan lebat tanpa henti selama 10 hari yang mengakibatkan tanah runtuh.

Penduduk di dua blok lain kemudiannya dipindahkan selepas tragedi itu. – 1 Mei, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen