Penjarakan fizikal di sekolah dimansuhkan, kata menteri


Aminah Farid

Mulai 1 Mei ini penjarakan fizikal di sekolah akan dimansuhkan dan pemakaian pelitup muka hanya diwajibkan di ruangan terutup sekolah sahaja, umum Menteri Pendidikan Radzi Jidin. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 April, 2022.

PENJARAKAN fizikal dalam kalangan pelajar dan guru di sekolah tidak lagi diwajibkan mulai 1 Mei, kata Menteri Pendidikan Radzi Jidin.

Bagaimanapun beliau berkata penjarakan fizikal masih digalakkan sekiranya pelajar tidak memakai pelitup muka.

Kata Radzi, pelitup muka hanya akan diwajibkan di kawasan tertutup di sekolah seperti perpustakaan atau bilik darjah.

“Kelonggaran diberikan kepada guru semasa sesi pengajaran, semasa aktiviti sukan, untuk kanak-kanak bawah lima tahun, kanak-kanak berkeperluan khas, mereka yang ada masalah pernafasan, atau ketika bersendirian,” katanya pada sidang media khas hari ini.

Semalam, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengumumkan berkuat kuasa 1 Mei depan, pemakaian pelitup muka di luar bangunan dan kawasan terbuka tidak diwajibkan tetapi adalah atas pilihan individu.

“Pemakaian pelitup muka di luar bangunan dan kawasan terbuka adalah atas pilihan tetapi amat digalakkan kerana pelitup muka mampu mengurangkan penularan jangkitan,” katanya.

Beliau berkata pelitup muka tetap diwajibkan di dalam kawasan tertutup dan pengangkutan awam, termasuk kenderaan e-hailing. 

Radzi berkata pelawat sekolah juga tidak perlu lagi mengimbas MySejahtera, selaras dengan prosedur Kementerian Kesihatan yang diumumkan semalam.

Beliau juga berkata sekolah tidak lagi perlu menjalankan ujian Covid-19 setiap minggu, ia hanya akan dilakukan jika pelajar ada simptom, yang mana pihak sekolah akan asingkan pelajar tersebut dan menghantar mereka pulang.

Bagi sukan, Radzi berkata semua aktiviti sukan dan kokurikulum termasuk pertandingan/kejohanan di dalam atau di luar kawasan sekolah adalah dibenarkan.

Bagaimanapun, murid, guru, atau jurulatih yang mempunyai gejala tidak dibenarkan menyertai sebarang aktiviti sukan atau kokurikulum.

Pelajar dan guru kini juga dibenarkan menjamu selera di kafetaria sekolah, katanya.

“Rehat secara berperingkat boleh dilaksanakan jika perlu,” katanya.

Sementara itu, Radzi berkata, pakaian seragam sekolah kini diwajibkan semula sebaik sahaja sesi kedua persekolahan bermula pada 12 Jun.

Pada September lepas, kementerian menyatakan pelajar tidak perlu memakai pakaian seragam sekolah apabila menghadiri kelas fizikal.

Bagaimanapun, ia kini akan diwajibkan semula bermula Jun.

Beliau juga berkata kehadiran guru di sekolah juga akan diwajibkan semula dan guru perlu menyediakan bukti perintah pengawasan rumah jika mereka dijangkiti.

Radzi turut mengumumkan rambut panjang tidak lagi dibenarkan di sekolah, mengatasi kelonggaran sebelum ini yang diumumkan oleh kementerian, di mana pelajar lelaki boleh berambut panjang untuk meminimumkan risiko dijangkiti Covid-19. – 28 April, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen