Zuraida ke AS bincang sekatan minyak sawit


Aminah Farid

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Zuraida Kamaruddin berkata beliau akan mengetuai kumpulan ke AS untuk bercakap dengan CBP berhubung isu buruh paksa. – Gambar Facebook, 16 Mac, 2022.

PUTRAJAYA akan bertemu dengan Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) AS bagi membincangkan pertuduhan buruh paksa yang dikenakan terhadap syarikat gergasi minyak sawit Malaysia Sime Darby Plantation, Parlimen diberitahu hari ini.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Zuraida Kamaruddin berkata beliau akan mengetuai kumpulan ke AS untuk bercakap dengan CBP berhubung perkara itu.

Mesyuarat yang dijadualkan pada Januari dibatalkan kerana Covid-19, katanya di Dewan Rakyat hari ini.

“Saya akan pergi ke Kedutaan AS esok dan akan meminta tarikh lain untuk berdepan CBP,” katanya dalam jawapan kepada R Sivarasa (Sungai Buloh-PH) yang bertanya berkenaan sekatan dikuatkuasakan ke atas Sime Darby pada Disember 2020.

Pada masa itu CBP mengeluarkan perintah pelepasan penangguhan untuk minyak sawit dan produk mengandungi minyak sawit yang dikeluarkan oleh syarikat selepas mendapati proses pengeluarannya mempunyai “kesemua 11 penunjuk buruh paksa Pertubuhan Buruh Antarabangsa”.

CBP berkata kakitangannya di semua pelabuhan masuk AS akan menahan minyak sawit dan apa-apa barangan yang mengandungi minyak sawit dikeluarkan oleh Sime Darby dan perniagaan berkaitan di Malaysia hasil daripada perintah itu.

Syarikat perladangan kelapa sawit FGV Holdings Bhd dan pengeluar sarung tangan Top Glove juga antara firma Malaysia yang dituduh mengekploitasi pekerja mereka oleh CBP.

Mereka yang dikenakan perintah pelepasan penangguhan boleh sama ada mengarahkan semula penghantaran mereka dan menjual produk mereka di tempat lain atau cuba memujuk CBP untuk mengubah fikirannya dengan memberikan bukti bahawa barang itu tidak dikilangkan dalam keadaan seperti hamba.

Zuraida berkata tuduhan buruh paksa terhadap Sime Darby Plantations dikaitkan dengan parol yang diambil melalui program Kementerian Sumber Manusia.

Beliau melahirkan rasa tidak puas hati terhadap sekatan yang menurutnya berpunca daripada “dakwaan rawak” oleh NGO dan aktivis.

“Ini adalah perkara utama yang saya tidak bersetuju. Kaedah pengesahan yang cekap diperlukan.

“Sekarang yang mereka lakukan hanyalah menuduh dan menghukum. Itu tidak betul.

“Perlu ada pengesahan yang dimaklumkan kepada syarikat supaya kita boleh mengubah pengubahsaian yang diperlukan,” tambahnya.

Bulan lalu CBP menyatakan minat untuk bekerjasama dengan Sime Darby Plantation untuk menyelesaikan isu buruh paksa yang menyebabkan produk syarikat itu disekat daripada memasuki AS. – 16 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen