Kerajaan tolak Akta Jerebu yang dicadangkan Pakatan, kata menteri


Aminah Farid

Menteri Alam Sekitar Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Akta Jerebu Rentas Sempadan tidak akan diperkenalkan dan isu akan ditangani "secara diplomatik". – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Mac, 2022.

PUTRAJAYA memutuskan untuk tidak memperkenalkan Akta Jerebu Rentas Sempadan dan akan menangani isu itu “secara diplomatik”, kata Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Parlimen hari ini.

Beliau berkata pelaksanaan undang-undang yang melibatkan negara jiran mungkin penuh dengan kebimbangan keselamatan kerana ia memerlukan campur tangan asing dan mendapatkan semula data sensitif.

“Walaupun ada keperluan untuk tindakan sedemikian, lebih mudah untuk kita mengambil pendekatan berunding dengan jiran kita,” katanya.

Tuan Man memberi maklum balas kepada Yeo Bee Yin (Bakri-PH) mengenai keperluan untuk memperkenalkan akta sedemikian untuk menghalang syarikat tempatan yang beroperasi di negara seperti Indonesia daripada menjadi sebahagian daripada aktiviti pembakaran terbuka yang menyumbang kepada jerebu tahunan.

Walaupun Malaysia mengeluarkan undang-undang sedemikian Tuan Ibrahim berkata akan ada cabaran terutamanya dalam memperoleh data dan maklumat dari negara lain.

“Sebab itu kami mengambil pendekatan untuk bertemu, berunding dan menyelesaikan bersama. Jerebu bukan sahaja melibatkan Indonesia.

“Kita juga perlu mengekalkan hubungan kita dengan negara Asean lain. Saya rasa pendekatan ini jauh lebih harmoni daripada menggubal akta yang tidak boleh dilaksanakan,” katanya.

Yeo kemudian mencadangkan agar perusahaan tempatan yang terlibat dalam industri perladangan di negara lain memberikan kedudukan satelit untuk mengenal pasti punca kebakaran hutan yang menyebabkan jerebu.

Beliau menambah undang-undang yang dicadangkan akan memerlukan perniagaan ini untuk menghasilkan laporan mengenai tanah asing yang mereka ingin beli dan sama ada mereka mempunyai sejarah aktiviti tebang dan bakar.

Tuan Ibrahim menjawab dengan mengatakan banyak tanah gambut di Malaysia mempunyai kecenderungan yang sama untuk terbakar. 

Beliau kemudian berkata Putrajaya komited terhadap pendekatan diplomatik masalah jerebu.

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim (Port Dickson-PH) sebelum ini membangkitkan hujah yang sama meminta kerajaan melaksanakan peraturan memerlukan firma yang menyumbang kepada jerebu membayar pampasan kepada rakyat Malaysia yang terjejas.

Di bawah bekas kerajaan Pakatan Harapan Akta Jerebu Rentas Sempadan dicadangkan walaupun idea itu diabaikan berikutan perubahan pentadbiran pada 2020. – 15 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen