Kuliah politik PRN Johor


SEMASA saya menulis tulisan ini warga Johor sedang turun mengundi. Kebelakangan – sebelum hari mengundi – dari beberapa laporan portal media yang saya baca, semua pemerhati politik meramalkan yang United Malays National Organisation dan kuncu-kuncunya akan menang dalam PRN Johor.

Saya membuat beberapa panggilan telefon dengan kawan yang bersarang di Johor dan juga aktivis daripada PKR yang turun naik ke Johor. Mereka semua memberi pandangan selain kempen yang dingin mereka juga berpendapat:  Gerombolan United Malays National Organisation akan menang.

Kemenangan besar atau kemenangan kecil. Ini saja persoalan.

Saya yang berkhalwat di rumah dan tidak menziarah Johor menerima pandangan mereka sebagai ayat suci. Malah ini semua memperkuatkan lagi keyakinan pandangan saya.

PRN Johor memperkeraskan lagi sikap dan pandangan saya selepas kalah di PRN Melaka, Pakatan Harapan (PH) akan bungkus sekali lagi di Johor.

Terbungkusnya PH selain masalah ditimbulkan Anwar Ibrahim, ada lagi hukum dan syarat politik yang akan menjamin kekalahan PH dan parti pembangkang.

Hukum dan syarat politik ini adalah induk kepada permasalahan yang sedang dihadapi PH. Permasalahan ini juga dihadapi semua parti politik yang cuba mengalahkan United Malays National Organisation.

Induk kepada hukum dan syarat politik ini ialah kegagalan PH menggalang satu perserikatan baru. Saya menulis betapa perlunya didirikan satu perserikatan baru – satu United Front – Barisan Bersatu wajib diwujudkan.

Mendirikan barisan baru adalah sine qua non.

Sine qua non ini bahasa Latin yang  sering digunakan dalam istilah budaya politik yang memberi makna: tanpanya semua tidak mungkin.

Tulisan kali ini saya ingin memperkaki, memperinci dan memilimeter ciri dan pola – taktik dan strategi Barisan Bersatu yang sedang saya ajukan.

Paling utama ialah apa tujuan, siapa musuh.

Kenali diri kamu. Kenali musuh kamu. Seratus pertempuran. Seratus kemenangan. Kata-kata Sun Tzu dalam strategi Seni Perang.

Memahami teori Barisan Bersatu

Untuk memahami teori United Front – Barisan  Bersatu, mari kita kembali melihat sejarah Eropah dan Perang Dunia Kedua. Ini contoh klasik untuk memahami teori dan praktik Barisan Bersatu.

Revolusi Bolshevik 1917 di Rusia jelas menentang  sistem feudal monarki. Revolusi Amerika pada 1765, tidak anti monarki tapi anti kolonial. Manakala United Kingdom adalah sarang monarki yang kukuh di Eropah.

Bolshevik mengajukan sistem ekonomi sosialis dengan perancangan terpusat. Manakala United Kingdom di Eropah dan Amerika mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Sosialis mengutamakan kesejahteraan ramai. Kapitalis mengutamakan keuntungan modal. Dua sistem ekonomi yang terus bertelagah hingga ke hari ini.

Tup tup tahun 1933 Abdul Hitler oops… silap Aldolf Hitler naik takhta. Hitler dilantik untuk menjadi Canselor atau perdana menteri Jerman. Bala muncul.

Adolf Hilter bersama Moussolini mengajukan fasisme. Fasis membawa pandangan keras nasionalis kanan dengan sikap kerajaan dan daulah yang mengamalkan politik kuku besi. Hanya satu parti menyusun negara tanpa soal jawab, tanpa pembangkang. Jika ada pembangkang, mereka akan dibunuh mati atau dipenjara.

Fasisme dengan satu tujuan mutlak untuk mencapai keuntungan maksimum kepada kaum pemodal.

Fasisme jelas berlawanan dengan sosialisme. Fasisme juga berlawan dengan kapitalisme yang mengajukan hak kebebasan kaum pemodal tanpa diganggu gugat oleh daulah.

Kapitalisme dan fasisme bertentangan di Eropah. Ini membawa perang di Eropah. Di Asia, Jepun mendirikan rejim tentera dengan ideologi fasis. Eropah di bawah Adolf Hitler (1889-1945) dan Itali di bawah Benito Mussolini (1883-1945). Manakala Asia di bawah Hideki Tojo (1884-1948). Justeru Jerman, Itali dan Jepun bersekutu untuk menjajah dunia dengan ideologi fasisme.

Perang Dunia Kedua pecah pada 1 September, 1939.

Sebelum Perang Dunia Kedua meledak – Russia pengamal sistem ekonomi sosialis menjadi musuh utama kepada Amerika dan United Kingdom. Dua kuasa Anglo-Amerika ini menjadi kubu kuat kuasa kapitalis dan imperialis. Ketika ini United Kingdom sedang menjajah lebih 30 negara di Asia, Afrika dan Latin Amerika.

Dalam Perang Dunia Kedua, Jerman di bawah Hitler menyerang kedua-dua sistem ekonomi  – kapitalis dan sosialis. Hitler dengan nasionalisme kanan yang keras sedang mengajukan sistem ekonomi fasis yang mengancam sistem kapitalis dan sosialis.

Secara bijak, diatur dan dibincangkan cara dan taktik terbaik untuk mengalahkan ideologi fasis. Maka Perdana Menteri United Kingdom Winston Churchill (1874-1965) bersama Presiden Amerika Syarikat Franklin Roosevelt (1882 -1945) mempelawa pemimpin Parti Komunis Russia Joseph Stalin (1878-1953) untuk berunding duduk semeja.

Agenda The Big Three – Tiga Orang Kuat – ini ialah mencari jalan untuk menyelamatkan umat manusia daripada malapetaka fasisme.

Akhirnya, sosok yang satu ketika dulu bermusuhan kini bersatu dan bersetuju untuk mendirikan Barisan Bersatu – United Front.

Mereka mengetepikan perbezaan untuk menghadapi musuh utama mereka: Adolf Hitler. Hitler wajib dikalahkan, begitu juga Mussolini dan Tojo.

Sejarah membuktikan keabsahan teori dan praktik United Front. Fasisme dikalahkan dalam Perang Dunia Kedua hasil penggalangan Barisan Bersatu ketenteraan dari Amerika, United Kingdom dan Russia.

Pada masa yang sama kita lihat di Tanah Besar China perang dalaman sedang berjalan. Parti Komunis China di bawah Mao Zedong (1893-1976) sedang bergerila melawan kerajaan Koumintang Cheng Kai-shek (1887-1975). Gerila Parti Komunis sedang berperang dengan askar kapitalis Cheng-Kai-Shek.

Pada 1931 Jepun melanggar China dan menawan Manchuria. Pada 1937 Jepun terus mara ke selatan dan menawan banyak wilayah China. Jepun masuk menyerang China ketika Mao dan Cheng Kai-shek sedang berperang.

Apa dua pemimpin China ini lakukan untuk menyelamatkan negara mereka daripada dilanggar Jepun?

Mao Zedong dan Cheng-Kai-Shek bertemu berbincang dan bersepakat untuk mendirikan United Front – Barisan Bersatu. Perang saudara dihentikan. Mereka menggembleng tenaga dengan satu tujuan untuk menyelamatkan tanah air dari musuh luar iaitu fasis Jepun.

Terbukti teori dan praktik United Front membawa kejayaan. Hitler dikalahkan di Eropah. Jepun dikalahkan di Tanah Besar China.

Sejarah lebih dekat

Ada sejarah United Front yang lebih dekat dengan kita. Ini juga berlaku ketika Perang Dunia Kedua di Tanah Melayu.

Sebelum Jepun melanggar Tanah Melayu, negara kita adalah tanah jajahan Inggeris. Rakyat ketika itu berjuang menentang penjajah Inggeris. Perjuangan menentang kolonial Inggeris dipimpin pelbagai parti politik dari garis Nasionalis, Islamik dan Sosialis.

Kuasa kolonial Inggeris menganggap semua parti ini sebagai musuh – terutama Parti Komunis Malaya (PKM). Inggeris menangkap pemimpin gerakan menentang penjajah ini.

Askar fasis Jepun mendarat di Kota Bharu pada 8 Disember, 1941. Tanah Melayu disedut dalam kancah Perang Dunia Kedua.

Apa terjadi dengan Inggeris? Apa terjadi dengan gerakan anti-kolonial Inggeris? Apa terjadi dengan PKM?

Di Tanah Melayu didirikan United Front – Barisan Bersatu. Jangan terperanjat Parti Komunis Malaya duduk semeja dengan kuasa kolonial Inggeris. Mereka merancang strategi terbaik untuk melawan fasis Jepun.

Inggeris membekalkan  senjata – di payung terjunkan ke dalam hutan untuk gerila PKM. PKM menyusun kaum nasionalis yang anti fasis untuk mengangkat senjata melawan Jepun.

Ini sejarah United Front di Tanah Melayu. Penjajah Inggeris yang memberi senjata kepada gerila Parti Komunis. Seteru lama kini berkawan melawan musuh yang satu. Malah Rashid Mydin mendapat anugerah daripada Baginda Queen sesudah perang tamat.

Apakah masih tidak yakin dengan teori dan praktik United Front?

Saya menulis bahagian akhir tulisan ini pada pagi Ahad 13 Mac, 2022 kuliah politik Johor baru selesai. Daripada laporan portal berita, United Malays National Organisation menang dengan cemerlang.

Sebelum saya menonjolkan siapa musuh Barisan Bersatu kita, biar saya buka kitab sejarah. Babak dalam kitab sejarah ini mungkin ramai yang terlupa. Biar saya buka dan paparkan sebagai upaya saya untuk melawan lupa.

Mari kita lihat bagaimana datuk nenek moyang kita walaupun memberi pelajaran – bersatu teguh bercerai roboh – tapi mereka sendiri tidak mengamalkan pelajaran itu sendiri.

Apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis pada 1511, kerajaan Melayu Melaka berundur ke Johor.

Sultan Mahmud Shah dari Johor berkali-kali cuba mengambil alih Melaka. Pada 1523 Melaka dikepong selama setahun. Sepatutnya Portugis tewas. Hakikatnya Portugis gagal dikalahkan.

Pada 1568  Sultan Alauddin dari Acheh juga menyerang Portugis di Melaka dalam usaha untuk mengambil kota Melaka. Hasilnya Acheh tewas.

Dari mana kekuatan Portugis – Benggali Puti – yang beribu batu jauhnya dari tanah air mereka dapat mengalahkan  anak watan Nusantara yang mengepong mereka.

Sejarah merakamkan Acheh dan Johor tidak berjaya bersepakat. Malah ketika Portugis dikepung tentera  Acheh dan hampir tewas – pasukan tentera Sultan Johor datang membantu kepala tentera Portugis Dom Leonis Pereira. Acheh tewas. Portugis terus menjajah kota Melaka.

Bayangkan jika teori United Front digunakan Acheh dan Johor – dua bala tentera ini bersatu melawan musuh yang sama – jawabnya anak watan Nusantara pasti menang melawan penjajah  Eropah.

Di sini Portugis yang licik menjalankan dasar pecah perintah. Memecahkan setia kawan anak watan. Gaduhkan Acheh dengan Johor. Pecah dan perintah adalah teori berlawanan dengan teori dan praktik Barisan Bersatu. Dipecah-pecahkan untuk dikalahkan.

Kuliah politik PRN Johor membuktikan parti pembangkang dari semua parti menjadi Acheh dan Johor. Mereka bergaduh sesama sendiri merebut kerusi Adun. Yang menang ialah United Malays National Organisation – parti jelmaan penjajah Inggeris.

Kekalahan di Johor ini untuk saya wajib dijadikan kuliah politik yang penting untuk semua pemimpin parti politik. Kuliah ini memberi pengajaran untuk semua parti politik ini betapa wajibnya mendirikan satu Barisan Bersatu yang baru.

Mendirikan United Front Baru atau Barisan Bersatu ini menjadi sine qua non.

Siapa musuh dan apa tujuan Barisan Bersatu ini?

Sebelum saya memilimiterkan siapa musuh dan apa tujuan, perlu saya ingatkan kembali kemenangan PRU14 adalah hasil menggunakan teori United Front atau Barisan Bersatu.

Pada 4 Mac, 2016 adalah hari bersejarah. Pada hari Jumaat ini Deklarasi Rakyat (DK) dibentuk. Gerakan ini mewujudkan penggalangan United Front dalam politik moden Malaysia. DK melahirkan perserikatan PH yang membawa kemenangan rakyat pada 10 Mei, 2018.

United Front baru yang saya ajukan ini memiliki satu musuh dan satu tujuan.

Musuh Barisan Bersatu ialah Kluster Mahkamah

Tujuan menggalang Barisan Bersatu ini ialah untuk menghalang pencuri daripada kembali berkuasa.

Asas United Front ini cukup mudah. Parti politik, badan NGO dan NGI – semua boleh masuk bersama ke dalam khemah besar ini. Dengan hanya satu syarat mereka tidak terlibat dalam genosid – pembunuhan beramai-ramai.

Genosid kita jadikan tangga rujuk untuk menilai sosok dan parti politik yang akan bersama menyelamatkan Malaysia daripada pencuri.

Ini bermakna United Front ini adalah khemah besar yang menerima sesiapa saja yang sedia bersatu di bawah satu payung. Berjuang bersetia berkawan untuk menghalang pencuri kembali berkuasa. Amin.

NOTA KAKI: Wajib disedari Barisan Nasional (BN) yang dipimpin United Malays National Organisation juga adalah hasil dari teori United Front – Barisan Bersatu.

Setelah parti United Malays National Organisation ini kalah PRU3 pada 1969 – sosok kiri yang menjadi penasihat Perdana Menteri Tun Razak seperti Abdullah Majid (1926- 2010), Wahab Majid (1929-2010), Dominic Puthucheary (1934) dan James Puthucheary (1922-2000) mencadangkan kepada Tun Razak untuk mendirikan BN pada PRU4 1974. Yang lainnya jadi sejarah. Amin. – 14 Mac, 2022.

* Hishamuddin Rais ialah aktivis politik.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen