Peguam negara diminta guna kuasa tangani kematian dalam tahanan


Sebanyak tujuh kes kematian dalam tahanan polis direkodkan dalam tempoh lima minggu pertama 2022.– Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Februari, 2022.

PEGUAM Negara perlu menggunakan kuasanya untuk mengarahkan koroner menjalankan siasatan bagi setiap kematian dalam tahanan bagi mengelakkan lebih banyak kematian, kata Rakyat Bantah Kehilangan Paksa (Caged).

Kenyataan daripada Caged hari ini berikutan kematian tujuh individu dalam tahanan polis dalam tempoh lima minggu pertama 2022.

Kumpulan itu menegaskan perlu ada usaha serius untuk memulihkan keyakinan orang ramai terhadap pasukan polis.

Caged mencadangkan polis melaksanakan tiga komponen penting dalam usahanya untuk menangani kematian dalam tahanan.

“Kemudian Unit Siasatan Jenayah Dan Kematian Dalam Tahanan (USJKT) Jabatan Integriti Dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman perlu terlebih dahulu melengkapkan ketelusan mengenai kematian dalam tahanan.

“Tindakan seperti tatatertib atau sekatan jenayah perlu diambil berikutan kebanyakan kematian dalam tahanan dan ketiga, siasatan perlu dijalankan oleh suruhanjaya bebas, dipuji dalam laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai rang undang-undang IPCMC (2019),” jelas Caged.

Caged menekankan bahawa polis tidak boleh menyiasat pegawainya sendiri demi ketelusan.

Dalam tempoh sebulan yang lalu, beberapa kematian dalam tahanan polis telah dilaporkan.

Terbaru membabitkan seorang lelaki yang ditahan kerana memiliki dadah di sebuah balai polis di Klang pada Jumaat lalu.

Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman Azri Ahmad berkata lelaki berusia 35 tahun itu ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri pada 6.50 pagi di balai polis Pandamaran.

Sehari sebelum kejadian di Klang, seorang tahanan di Penjara Penor Kuantan meninggal dunia selepas mengadu sakit dada.

Azri berkata, tahanan berusia 38 tahun itu dibawa ke lokap berpusat Indera Mahkota Selasa lepas untuk menghadiri perbicaraan dadah pada hari yang sama.

Bagaimanapun, Caged memuji Azri kerana mengumumkan tujuh kematian itu namun berkata jumlah kematian itu menimbulkan banyak persoalan lain.

“Terdapat beberapa soalan yang tidak terjawab walaupun pengumumannya pantas. Adakah keluarga telah diberi taklimat mengenai langkah seterusnya dalam siasatan kematian?

“Adakah PDRM telah melayan sesiapa sahaja sebagai suspek dalam kes yang disebutkan di atas atau adakah PDRM akan meminta koroner untuk menjalankan siasatan terhadap semua kematian dalam tahanan,” soal Caged.

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin baru-baru ini berkata terdapat 82 kematian dalam tahanan dilaporkan antara 2015 dan November tahun lepas.

Ia melibatkan 42 orang Melayu, 13 Cina, 15 India dan 12 warga asing. – 7 Februari, 2022.
 



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen