Melayu dalam DAP tidak diketepikan, kata Young Syefura


Alfian Z.M. Tahir

Adun Ketari Young Syefura Othman merupakan antara beberapa calon Melayu yang dicalonkan oleh DAP untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-14. – Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 27 Januari, 2022.

PEMIMPIN muda dalam DAP, khususnya orang Melayu diberi peluang untuk berkembang maju dalam politik dan tidak pernah dipandang sebelah mata oleh veteran parti, kata Young Syefura Othman.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ketari, Pahang berusia 32 tahun itu merupakan antara beberapa calon Melayu yang dicalonkan oleh DAP untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-14.

Dalam temu bual dengan The Malaysian Insight, Syefura yang merupakan anak kelahiran Perak menyangkal dakwaan veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah yang mengatakan orang Melayu dalam DAP ditindas oleh rakan Cina mereka.

Putera Kelantan itu membuat dakwaan berkenaan dalam temu bual yang sama di program InsightTalk tahun lepas.

“Terpulang kepada anak muda Melayu untuk menyertai DAP dengan apa yang ditawarkan oleh parti itu. Jika mereka fikir mereka boleh menguasai parti, maka teruskan, itu bagus, tetapi mereka tidak boleh membiarkan diri mereka digunakan oleh parti untuk menguasai negara ini.

“Saya tidak boleh memberi nasihat langsung kepada mereka, saya hanya boleh berharap mereka akan sedar ini Tanah Melayu (tanah Melayu) dan tiada tempat lain untuk orang Melayu pergi,” kata Tengku Razaleigh kepada Insight Talk.

Syefura menjelaskan sekiranya beliau atau rakan-rakan Melayunya “ditindas” oleh rakan Cina mereka, mereka tidak akan dicalonkan sebagai calon pilihan raya.

“Saya menyertai DAP pada 2014 dan masih dianggap sebagai orang baru tetapi mereka menawarkan saya peluang untuk bertanding dalam pilihan raya.

“Jadi adalah tidak benar untuk menuduh DAP meminggirkan orang Melayu dalam DAP. Kami diberi peluang. Saya akan berada di sini jika bukan kerana kepercayaan mereka,” katanya.

Selain Syefura, DAP juga menamakan Jamaliah Jamaluddin sebagai calon Bandar Utama, Shaikh Umar Ali untuk Paloh, Edry Faisal Eddy Yusof untuk Dusun Tua, Syerleena Abdul Rashid di Seri Delima, Abu Bakar Lebai Sudin untuk Pulau Manis, Dr Abdul Aziz Bari di Tebing Tinggi, Zairil Khir Johari di Tanjung Bunga dan Norhizam Hassan Baktee di Pengkalan Batu.

Semua kerusi yang ditandingi parti itu menang kecuali Abu Bakar yang tewas di Pulau Manis manakala Norhizam yang menang di bawah panji DAP kemudian meninggalkan parti itu untuk menyertai Perikatan Nasional.

Enam daripada tujuh calon itu mengakui lebih banyak perkara yang sepatutnya dilakukan oleh partinya untuk menentang naratif lama yang mana DAP dituduh menyokong ideologi komunis dan menjadi parti perkauman.

“Mungkin selepas ini saya perlu memasukkan lebih banyak maklumat mengenai DAP dan apa yang kita lakukan supaya orang ramai lebih tahu. Kita telah dituduh sebagai parti perkauman dan parti komunis yang semuanya ditipu oleh Umno dan Barisan Nasional.”

Dapatkan calon muda bertanding dalam pilihan raya

Syefura berkata beliau berharap DAP akan meletakkan semula calon muda pada pilihan raya negeri Johor akan datang.

Beliau berkata ini penting memandangkan Undi18 akan dilaksanakan.

“Lebih 100,000 pengundi muda dan kali pertama layak mengundi dalam pilihan raya negeri dan kita tidak boleh biarkan mereka mengundi selain PH. Kita perlukan dasar yang lebih baik dan rancangan masa depan yang sesuai dengan golongan muda untuk memenangi undi mereka.”

“Bukan sahaja anak muda Melayu, malah anak muda Cina dan India juga. Belia tanpa mengira bangsa dan agama harus diberi peluang,” tambahnya.

Warta Kerajaan Persekutuan bertarikh 1 Disember menyatakan pendaftaran automatik pemilih berumur 18 tahun ke atas berkuat kuasa pada 15 Disember.

Dengan pelaksanaan Undi18, dilaporkan terdapat pertambahan kira-kira 700,000 pengundi baharu daripada kalangan anak muda yang layak mengundi pada pilihan raya Johor, menjadikan jumlah pemilih berdaftar di negeri itu kepada kira-kira 2.5 juta.

Beliau bagaimanapun menyelar keperluan Umno untuk membubarkan DUN apabila pilihan raya umum dijangka diadakan tahun ini.

“Saya tidak melihat kepada keperluan untuk mengadakan pilihan raya negeri apabila pembangkang di Johor menyatakan mereka akan menjamin kestabilan.

“Ini hanya Umno mementingkan diri sendiri. PRU akan berlaku tidak lama lagi dan kini rakyat Johor terpaksa pulang dua kali selepas mereka menyambut Tahun Baru Cina,” kata bekas jururawat itu.

Sabtu lalu, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menandatangani surat pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri (PRN).

Suruhanjaya Pilihan Raya akan bermesyuarat pada 9 Februari untuk menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian bagi PRN Johor ke-15. – 27 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen