Kejatuhan indeks persepsi rasuah satu amaran, kata badan pemerhati antirasuah


Noel Achariam

Kumpulan antirasuah berkata Putrajaya perlu "bangkit" apabila Malaysia jatuh lima anak tangga dalam Indeks Persepsi Rasuah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Januari, 2022.

PUTRAJAYA perlu “bangkit” apabila Malaysia jatuh lima anak tangga dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) 2021 dan berusaha serius untuk mengelak dari terus merosot, kata kumpulan antirasuah dan ahli Parlimen veteran.

Pengarah Eksekutif Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel berkata kerajaan sekarang tidak menunjukkan tanda-tanda untuk melaksanakan pembaharuan berkenaan antirasuah dan tadbir urus yang bertanggungjawab.

“Pelan Pencegahan Rasuah Nasional tidak termasuk dalam memorandum persefahaman (MoU) antara Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Pakatan Harapan.

“Pembaharuan yang disebut dalam dokumen komprehensif itu sudah gagal dalam pelaksanaannya. Kami berharap mereka (kerajaan) akan mengambilnya sebagai satu amaran,” katanya.

Gabriel mengulas mengenai kedudukan Malaysia yang jatuh lima anak tangga dalam CPI sekali gus meletakkannya di kedudukan ke-62 daripada 180 negara berada pada kedudukan tahap rasuah sektor awam.

Presiden Transparency International Malaysia Dr Muhammad Mohan berkata Malaysia memperoleh 48 daripada 100 mata dalam indeks itu berbanding skor pada 2020 iaitu 51.

Beliau berkata pada 2020 negara berada pada kedudukan 57 manakala pada 2019 berada pada kedudukan 51. Kedudukan 100 bermakna sangat bersih manakala sifar bermakna sangat rasuah.

Mohan menyalahkan reformasi institusi yang terhenti sebagai salah satu sebab mengapa Malaysia jatuh dalam indeks persepsi rasuah untuk tahun kedua berturut-turut. β€“ 25 Januari, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen