Tubuh jawatankuasa bebas semak semula keputusan SC, desak Gomez


Bekas ahli LPPR Dr Edmund Terence Gomez berkata berkata kerajaan gagal bertindak dengan bijak berhubung kontroversi pemilikan saham korporat Azam Baki. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Januari, 2022.

KEPUTUSAN siasatan Suruhanjaya Sekuriti (SC) yang tidak konklusif berkenaan sama ada Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki melanggar undang-undang atau tidak, tidka boleh diterima, kata bekas ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) Dr Edmund Terence Gomez.

Beliau berkata keputusan itu sepatutnya disemak semula oleh satu jawatankuasa bebas.

Gomez berkata kerajaan gagal bertindak dengan bijak berhubung kontroversi pemilikan saham korporat Azam, sebaliknya terus membenarkan beliau kekal sebagai ketua pesuruhjaya SPRM ketika sedang disiasat.

Gomez berkata walaupun kes itu dilaporkan secara meluas di media dan dibangkitkan di Parlimen, tidak ada siasatan bebas dilakukan.

“Sekarang kita diberitahu oleh SC yang ia tidak dapat merumuskan Azam melanggar undang-undnag.

“Ia sangat membimbangkan, di mana siasatan disekat atau tidak mencapai satu keputusan yang memuaskan hati, menunjukkan betapa penting untuk Azam diarahkan bercuti ketika dakwaan itu kali pertama dibuat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“Kerajaan tidak bertindak dengan tepat dalam isu ini. Apa yang perlu sekarang ialah kerajaan sepatutnya menubuhkan jawatankuasa bebas serta merta untuk menyemak semula kes ini.” – 19 Januari, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen